Actueel en snel
Foodlog is een onafhankelijk nieuwsplatform over voeding, gezondheid, landbouw, levensmiddelenmarketing, voedselpolitiek en aan landgebruik gerelateerde energie- en watervraagstukken – waar nodig tot op (geo)politieke schaal. Elke dag duidt Foodlog - vaak als eerste - het laatste nieuws.
Netwerk
Foodlog heeft sinds de start in 2005 een groot netwerk opgebouwd. Inmiddels dragen ruim 500 professionals bij aan het aanreiken van nieuws en discussies. Het zijn wetenschappers, artsen, boeren, voedingsmiddelenmakers, journalisten, studenten, voedselveiligheidsspecialisten, retailers én kritische consumenten.
Discussieplatform
Foodlog is een discussieplatform rond het nieuws. Het gesprek is stevig en zoekt naar de essentie en de meningen daarover. Foodlog is een open community die het vormen van oordelen en meningen innoveert. Kritisch, soms fel maar altijd fair en gericht op het proces tussen mensen die verschillend denken en uiteenlopende achtergronden hebben.
Foodlog wil een platform zijn waar mensen gezamenlijk het nieuws duiden, onzin ontzenuwen en de paden naar de toekomst ontdekken. Ook meepraten? Meld je dan aan als lid.
Wie meepraat op Foodlog wil de lezer wijzer maken of heeft een duidelijke mening en wil die kenbaar maken. Foodlog is er niet om te kletsen.
Onderzoek & achtergrond
Indien nodig zet Foodlog wetenschappers en onderzoeksjournalisten aan het werk om achtergrondinformatie te vergaren over specifieke (voedsel)vraagstukken. Zonder feiten kun je immers geen zinvolle meningen vormen.
Bereik
Foodlog bereikt jaarlijks 1,5 miljoen unieke bezoekers op de eigen site, waar FL een vaste bezoekerskern heeft van 150.000 lezers. Door content-partnerships met Microsoft’s MSN en de bladen van Alea publishers bereikt Foodlog een breder en omvangrijker publiek buiten zijn eigen pagina's.
Waardering
Foodlog kreeg reeds bij de start veel waardering en ontving diverse prijzen. In het voorjaar van 2008 werd Foodlog tot beste gezondheidsblog van Nederland verkozen tijdens de Dutch Bloggies in Den Haag. Later in dat jaar verkoos de internationale jury van BoBs (best of blogs) in Berlijn Foodlog ook nog eens tot beste Nederlandse weblog in alle categorieën.
Onafhankelijk
Foodlog is onafhankelijk en daarom advertentievrij. Dat zal het ook blijven. Key-spelers die onze voeding maken en verkopen nodigen we uit om hun vraagstukken en twijfels met het publiek te delen. Dat doen we in volledige openbaarheid zodat vraag (wij, consumenten) en aanbod (zij, boeren, wetenschappers, handel, levensmiddelenmakers en -verkopers) samen kunnen bepalen wat we samen willen. Daar verdienen we een deel van het geld mee dat Foodlog nodig heeft. Het weerhoudt ons er niet van waar nodig het tegensprekend debat met hen te zoeken.
Onze leden en businessleden zorgen voor een aanvullende bron van financiering.
Sinds 1 oktober 2019 kent Foodlog een betaalmuur. Betalende leden lezen Foodlog onbeperkt, anderen krijgen 5 artikelen per maand cadeau. Niet alles gaat op slot: Flashes, Context, In de Media-artikelen en de Agenda zijn altijd vrij toegankelijk.