2020 bracht wereldwijd een tsunami aan veranderingen, en hiermee minstens even veel uitdagingen voor onze bedrijven met zich mee. De COVID-19-pandemie en haar gevolgen voor de samenleving veroorzaakten veranderingen in het consumentengedrag en het professioneel leven. Daarbij versnelden belangrijke trends zoals digitalisering en de vraag naar duurzaamheid, wat op zich een uitdaging is voor de industrie. Buiten een korte stilstand bij de start van de eerste golf, bleven de bedrijven in de sector gelukkig verder innoveren tijdens de gezondheidscrisis. Dergelijke uitzonderlijke crisistijden brengen echter ook unieke opportuniteiten met zich mee!
Het is een uitgelezen kans voor bedrijven om het moment aan te grijpen, en het anders aan te pakken vanaf nu. Met de relance voor ogen is het, nu meer dan ooit, tijd om strategisch te investeren in de toekomst, door nieuwe producten te ontwikkelen, nieuwe technologieën te overwegen – denk aan het groeiende belang van data, automatisering en AI, efficiëntere en duurzamere productiemethoden op te nemen, zelfs nieuwe businessmodellen te verkennen. Zo versnellen we het duurzame herstel, van onze industrie, economie en maatschappij.
Daarnaast heeft deze periode de grenzen aan het individualisme aangetoond, op professioneel én persoonlijk vlak. Het belang van samenwerking is nu eens te meer bewezen, tussen bedrijven onderling, organisaties en overheden, over de verschillende sectoren heen. Ook het belang van federaties, zoals Agoria, kwam hierin naar voren die hun leden snel aan juiste informatie konden helpen, evenzo dat van collectieve centra, die een brug slaan tussen de onderzoekswereld en de industrie. Om de bedrijven bij te staan in deze uitzonderlijke tijden, werd midden 2020 het Innovader-platform gelanceerd, waarin Sirris samen met negen andere collectieve centra de krachten bundelen en hun samenwerking versterken, elk stevig verankerd in hun sector en ideaal gepositioneerd om samen hun bedrijven te ondersteunen bij innovatie.
In 2020 nam Sirris meer dan ooit tevoren haar taak als collectief centrum op zich en zette in volle coronacrisis verschillende initiatieven op om de bedrijven te steunen en om hen te helpen, eerst bij de crisis en dan bij de relance van de industrie. We concentreerden ons eens te meer op de drie grote thema’s producten, productie en business. We brachten bijvoorbeeld een consortium van bedrijven samen rond een uitvinding van de Universiteit van Luik om COVID-sneltesten te ontwikkelen en te produceren. Verder riepen we, samen met de POM West-Vlaanderen, de Crisis Code Cracker in het leven, waarmee we de bedrijven, eerst in West-Vlaanderen en dan elders, aan een actieplan helpen om versterkt uit de crisis te komen.
2020 was een jaar waarin we, ondanks de uitzonderlijke omstandigheden, de bestaande thema’s verder uitdiepten, voor een duurzame transitie naar competitieve, weerbare, veerkrachtigere, en toekomstbestendige bedrijven in een circulaire economie. Innovatie blijft hiervoor de sleutel.