Publicatie - Tijdschrift

THEMA, 2021, 2: Een leven lang ontwikkelen

Oorspronkelijke titel: Een leven lang ontwikkelen
Bron: Thema 2021, 2
27-08-2021
Publicatiejaar: 2021 Editie: 2 Aantal pagina's: 72
Online raadpleegbaar
Dit is een betalende publicatie
Fysiek in de collectie

Geselecteerde artikels (7)

Vakartikel
Publicatiedatum 07-07-2021

Menselijk kapitaal als belangrijkste grondstof: Op weg naar een lerende samenleving

In opdracht van de Vlaamse Regering draagt het Partnerschap Levenslang Leren bij aan de transformatie van het leersysteem. ‘We moeten afstappen van een lineairdenken over leren en werken, en sterker inzetten op leren doorheen de levensloopbaan: werken...
Vakartikel
Publicatiedatum 07-07-2021

Vertrouwen als motor voor een gezamenlijke ambitie: Valkuilen en noden

Wat is de sleutel tot een succesvolle multidisciplinaire samenwerking? Naar aanleiding van onderzoek door expertisecentrum Business Management van Hogeschool VIVES beschrijven Ingrid Frenier en Marijke Michiels welke pijlers onmisbaar zijn om van een...
Vakartikel
Publicatiedatum 07-07-2021

De zorg als living lab van het hoger onderwijs: Adviezen van de commissie werken in de Zorg

Om het nijpende personeelstekort in de zorg zo snel mogelijk terug te dringen, moet de sector inzetten op een leven lang ontwikkelen. Dit vraagt om een hechte, langdurige relatie met het zorgonderwijs aan hogescholen.
Vakartikel
Publicatiedatum 07-07-2021

Laat ook de leraar leren: De Vlaams een de Nederlandse aanpak

Levenslang ontwikkelen maakt volwassenen, en dus ook onderwijsprofessionals, weerbaarder tegen onverwachte gebeurtenissen. Volgens Sofie Cabus en Goedroen Juchtmans kan het hoger onderwijs een belangrijke rol spelen in de professionalisering van leraren.
Vakartikel
Publicatiedatum 07-07-2021

Klaar voor de start of nooit uitgeleerd? Voorbereiden op een duurzame loopbaan

Dient het hoger onderwijs afgestudeerden af te leveren die direct inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt, of is het eerder zijn taak om studenten voor te bereiden op een leven lang leren? Volgens Dieter Verhaest zouden hogescholen en universiteiten moeten...
Vakartikel
Publicatiedatum 07-07-2021

Redeneren vanuit een ecosysteem: Uitgaan van eigen kracht

Door de concurrentie op het gebied van levenslang leren komen verschillende partijen elk met hun eigen, vergelijkbaar aanbod. Volgens Jonas De Raeve zou het effectiever zijn als het hoger onderwijs beter zou samenwerken met private opleiders en ondernemingen,...
Vakartikel
Publicatiedatum 07-07-2021

Een bedreiging, maar ook een gouden kans: Inspelen op verdwijnende zekerheden

Inzetten op een leven lang leren is de enige mogelijkheid om onze welvaart ook op termijn te verzekeren, stellen Marc D’havé, Koen Goethals en Christophe Peeters. Om hun relevantie te behouden moeten hogescholen zich daarbij opwerpen als regisseurs van...
Uitgever(1)
Termen(2)
Hoger onderwijs