De Steenbruggebrug en haar omgeving vormen een grote uitdaging voor de mobiliteit in de zuidelijke rand van Brugge. Daarom richten we Steenbrugge opnieuw in met:
- Een vaste, hoge brug voor alle wegverkeer: zo kunnen het wegverkeer en de scheepvaart elkaar makkelijk kruisen i.p.v. afzonderlijk te passeren. Vaarwel lange wachttijden voor autobestuurders, lijnbussen, fietsers en voetgangers!
- Een nieuwe, autovrije fietsbrug: de brug zal vlak en beweegbaar zijn, zodat fietsers en voetgangers zonder puffen kunnen oversteken en de brug omhoog kan voor de scheepvaart.
- Een flauwere en daardoor veiligere kanaalbocht: de huidige S-bocht is te krap en vergt een moeilijk manoeuvre van de schippers. Door de bocht rechter te trekken, vaart het daar sneller en veiliger.
De vaste, hoge brug voor het wegverkeer komt op ongeveer dezelfde plaats als de huidige Steenbruggebrug. Even verderop, ter hoogte van de rotonde aan de Baron Ruzettelaan en de Meulestee, komt de nieuwe fiets- en voetgangersbrug. Het kanaal schuift op in de richting van de Baron Ruzettelaan.
Ook zal de beleving van het kanaalzicht aan Steenbrugge versterkt worden. De wegbrug krijgt een slank wegdek en open aanloophellingen aangemeten, wat de omgeving licht en ruimtelijk doet aanvoelen. Dat schept kansen voor de invulling van de zone rondom de brug.