Voor jou ligt de Onderwijsspiegel van 2023, die een terugblik bevat op het schooljaar 2021-2022. De coronapandemie was nog steeds zichtbaar aanwezig in het onderwijsveld. Omwille van coronabesmettingen kampten scholen in bepaalde periodes met veel (tijdelijke) afwezigen, zowel van leraren als leerlingen. Tegelijk zorgden de vaccinatiecampagnes en een besmettelijkere, maar minder gevaarlijke variant van het coronavirus ervoor dat de coronapandemie steeds beter beheersbaar werd. Beleidsmatig koos de overheid ervoor om scholen maximaal open te houden. De gevolgen van de coronapandemie in het onderwijs hadden, net zoals in het schooljaar 2020-2021, een impact op de activiteiten van de onderwijsinspectie. Over het algemeen kunnen we het schooljaar 2021-2022 een overgangsjaar noemen. Periodes van activiteiten ter plekke (controles in internaten, doorlichtingen in onderwijsinstellingen en try-outs modernisering) werden afgewisseld met periodes waarin de doorlichtingen niet konden plaatsvinden en vervangen werden door onder andere dialooggroepen en belrondes. Daarnaast voerde de onderwijsinspectie in het schooljaar 2021-2022 verschillende thematische onderzoeken uit, naast tal van andere opdrachten zoals controles huisonderwijs, erkenningsonderzoeken en adviseringen (van onder andere
leerplannen, nuttige ervaring, permanent onderwijs aan huis, gelijkwaardigheid getuigschrift bubao, programmatieaanvragen …). Op de volgende pagina vind je een overzicht van alle activiteiten, de periode en het bereik ervan. De structuur van de Onderwijsspiegel ziet er als volgt uit. In deel 1 brengen we een analyse van de doorlichtingen van het gewoon basis- en secundair onderwijs en het buitengewoon basis- en secundair onderwijs. Daarna komen ook de doorlichtingen van de CLB’s aan bod. Deel 2 bevat samenvattingen van onze zeer diverse thematische onderzoeken: digitaal onderwijs in Vlaanderen, de plaats van het referentiekader internaten in het Vlaams onderwijs, de doorlichtingen in de hbo5-opleiding Verpleegkunde, de samenwerking tussen CLB’s en scholen, het beleid van academies deeltijds kunstonderwijs en het onderzoek topsportscholen. In deel 3 brengen we verslag uit van de andere activiteiten, met name de dialooggroepen, de try-outs modernisering en de vijfjaarlijkse controle op de bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne (BVH) van de internaten. We geven ook een overzicht van de andere opdrachten die we uitvoerden en die ons bij decreet of besluit van de Vlaamse Regering zijn toegekend. Tot slot werpen we in deel 4 een blik op de toekomst. De Onderwijsspiegel biedt een reflectie op het verleden.
Dat doen we niet zomaar, we doen het om er uit te leren. We hopen dan ook dat deze Onderwijsspiegel je inspireert, je doet nadenken en je blikveld verruimt.