De publicatie ‘Waarheen met de Koninklijke Baan? Een toekomstvisie voor de N34’ breng een visie naar buiten voor de verkeersplanologische structuur voor de Koninklijke Baan en de belangrijkste invalswegen. De studie is gebaseerd op bestaande plannen, brengt de ideeën die de voorbije jaren gesuggereerd werden samen en voegt daar een aantal alternatieven aan toe. Deze studie werd uitgevoerd in opdracht van de provincie West-Vlaanderen.
Vertrekkend van een modern ontsluitingsconcept voor de kust vat het rapport enkele ideeën samen omtrent de (on)bereikbaarheid van de kustruimte. In de publicatie wordt de optimalisering van de bestaande kamstructuur als oplossing voor de autobereikbaarheid naar voren gebracht. Ook het openbaar vervoer wordt gestimuleerd dankzij het concept van een ‘omgekeerde kam’. Deze bestaat uit de kusttram met als tanden de spoorverbindingen landinwaarts.
De studie kan opgedeeld worden in vier delen:
In het eerste deel (Honderd jaar Koninklijke Baan) wordt het belang van een toekomstvisie voor de Koninklijke Baan verduidelijkt. In het volgende deel (Een bereikbare kust) komt de verkeersplanologische concepten voor de ontsluiting van de kust aan bod. Hierbij wordt de rol van de Koninklijke Baan nader toegelicht. Het derde deel (Een Koninklijke Baan voor de toekomst) behandelt ruimtelijke concepten en onderzoeken omtrent de mogelijk inrichting van de N34. Het laatste deel (Enkele concrete projecten) bevat enkele meer concrete actiepunten op korte termijn, zowel ontwerpmatig als beheersmatig.
(Bron: Koninklijke Baan-N34. Verkeerskundige visie, ontwikkelingsperspectieven en actiepunten; 2008)
Volledig rapport: Koninklijke Baan - N34: verkeerskundige visie, ontwikkelingsperspectieven en actiepunten, eindnota mei 200- zie WEG 823.82/013