- Referentiewerk voor duurzaam hoger onderwijs in Vlaanderen
- Een handleiding en inspiratiebron voor beleid, management, middenkader, lectoren en onderzoekers
- Model met implementatiestrategieën, criteria en indicatoren voor duurzaam hoger onderwijs
- Aandacht voor alle pijlers van het hoger onderwijs: visieontwikkeling, beleidsplanning, onderwijs, onderzoek, dienstverlening, bedrijfsvoering, evaluatie, rapportering, certificatie en accreditatie
- Zowel theorie, beleid en praktijk komen aan bod
'Duurzaam', een modewoord? Niets is minder waar: het realiseren van duurzaam hoger onderwijs is een ware uitdaging voor de betreffende onderwijsinstellingen. Het hoger onderwijs wil haar studenten voorbereiden op de complexe verwevenheid van economische, sociale en ecologische uitdagingen van de toekomst. Maar hoe moet dit in de praktijk gebeuren? Welke rol is er hierin weggelegd voor onderzoek? En wat heeft een duurzaam aankoop- en personeelsbeleid ermee te maken? Dit boek zorgt ervoor dat u door het bos van beleidslijnen opnieuw de bomen ziet.
Is de overstap naar duurzame ontwikkeling wel mogelijk? Vereist het een ware beeldenstorm in het hoger onderwijs? Duurzaam hoger onderwijs bewijst dat er geen reden is tot paniek. De auteurs tekenen heel duidelijk de verschillende mogelijkheden van duurzame ontwikkeling in de context van het hoger onderwijs. Niet enkel voor docenten en beleidsvormers, maar ook voor onderzoekers, dienstverleners en ondernemers. Duurzaam hoger onderwijs realiseren is immers een leerproces, dat moet gebeuren in samenwerking met beleid, middenveld en bedrijfsleven.
In Duurzaam hoger onderwijs vindt u een concreet en makkelijk hanteerbaar model waarmee u duurzame ontwikkeling in uw eigen omgeving in een handomdraai leert toe te passen.
Deze publicatie belicht de resultaten van het projectmatig wetenschappelijk onderzoeksproject 'Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs (DOHO)' (2005-2008), uitgevoerd door de Katholieke Hogeschool Leuven.