Op Europees, federaal en regionaal niveau worden verschillende doelen gesteld om de opleidingsinspanningen van sectoren, bedrijven en individuele werknemers te stimuleren. Op Europees vlak denken we aan de Lissabondoelstelling die vooropstelt dat tegen 2010 minstens 12,5% van de bevolking bij- of nascholing zou volgen. Op federaal niveau bestaat de investeringsdoelstelling die beoogt dat 1,9% van de loonmassa in ondernemingen wordt besteed aan de vorming van werknemers of de ambitie om tegen 2010 een opleidingsparticipatiegraad van 50% te bereiken.
Parallel aan het toenemend belang van (inter)nationale en regionale doelstellingen, is de opvolging van acties en evoluties inzake permanente vorming uitgegroeid tot een belangrijk aspect van arbeidsmarktmonitoring. Om deze monitoring te optimaliseren, ontwikkelde het Steunpunt WSE in samenwerking met het Departement WSE een boordtabel over voortgezette (beroeps)opleiding. Deze boordtabel is een schakel in een geïntegreerd arbeidsmarktstatistiekmodel voor Vlaanderen.
In dit rapport wordt we de opbouw van de boordtabel toegelicht en de belangrijkste indicaties van hoe de inspanningen in formele voortgezette beroepsopleiding evolueren. Het rapport omvat vier hoofdstukken. In het eerste, theoretische hoofdstuk van dit rapport wordt stilggestaan bij de opbouw van de boordtabel. Enerzijds bekijken de auteurs de context en het analysekader waarin een Vlaamse boordtabel rond opleidingsinspanningen kan worden gesitueerd. Anderzijds staan de auteurs stil bij de opleidingsindicatoren die men in de boordtabel opnemen en de bronnen die zullen aangewend worden om deze indicatoren te kunnen berekenen.
In de volgende drie hoofdstukken vullen ze de boordtabel in met het beschikbare cijfermateriaal afkomstig van de drie basisbronnen die hen gegevens verschaffen over de opleidingsdeelname inzake voorgezette beroepsopleiding. In hoofdstuk 2 geven de auteurs een raming van de vormingsinspanningen van ondernemingen op basis van de sociale balansen, in hoofdstuk 3 analyseren ze de opleidingsinspanningen van bedrijven aan de hand van de gegevens uit de Continuing Vocational Training Survey (CVTS) vanuit een Europees perspectief, en in hoofdstuk 4 bekijken de auteurs welke informatie de Enquête naar de Arbeidskrachten (EAK) dan wel de Labour Force Survey (LFS) hen kan verschaffen over de opleidingsdeelname in de bevolking en bij de werkenden.