Dit boek situeert lerende netwerken in de huidige context van organisatie- en talentontwikkeling. Diepgaand leren gebeurt tussen de oren én tussen de neuzen, in verbinding met anderen. Het boek breekt een lans voor lerende netwerken en ‘communities of practice’ als uitgelezen middel hiertoe. Het vormt een provocatie ten opzichte van traditionele opleidingen en ‘social media’ en houdt een pleidooi voor lerende netwerken als aanvulling voor individuele coaching. Naast kritische succesfactoren en hefbomen, wordt een concreet stappenplan aangereikt voor de opstart van een lerend netwerk.
De kern van het boek wordt gevormd door een 50-tal praktische handvaten voor de begeleiding van lerende netwerken. Deze methodieken zijn allen ‘uitgetest’ en worden ‘hapklaar’ beschreven (in het kort, hun opbrengst, de aanpak voor de begeleider, tips en varianten). Ze zijn niet alleen van nut bij de begeleiding van lerende netwerken, maar ook bij de begeleiding van werkgroepen, projectgroepen, e.a. (in principe telkens wanneer mensen samen komen om te leren…). Ook de methodieken worden ‘in perspectief’ geplaatst, waarbij elk type methodiek wordt gewogen ten opzichte van de groepsdynamische fase en leerfase waarin de groep zich bevindt.
De beschreven methodieken horen thuis in de rugzak van elke groepsbegeleider (consultant, trainer, leerkracht,...).