De studie gaat ook gedetailleerd in op de verschillende Belgische luchthavens en hun gerelateerde activiteiten. Brussel versterkt haar positie als grootste luchthaven met een aandeel van 72 tot 79 % in de meeste parameters: 79 % van de directe toegevoegde waarde van het geheel van de zes Belgische luchthavens, 76 % van de directe werkgelegenheid, 79 % van de directe investeringen en 72 % van het aantal aankomende en vertrekkende passagiers, waarmee het de 22e  plaats op de ranglijst van Europese passagiersluchthavens bekleedt. Dit laatste cijfer heeft betrekking op het jaar 2016 zodat ook de impact van de aanslagen werd meegerekend. Voor wat het vrachtverkeer betreft, moet Brussel nog steeds Luik laten voorgaan, dat 56 % van het volledige Belgische cargoverkeer voor zijn rekening neemt. In 2016 bekleedden Luik en Brussel respectievelijk de 8e  en de 10e  plaats op de ranglijst van de Europese vrachtluchthavens. 
 
De toename van de totale toegevoegde waarde tijdens de periode 2013-2015 wordt in grote mate gedragen door Brussel, waar de groei over de twee beschouwde jaren opliep tot maar liefst 25,9 %. Ook Kortrijk tekende een positieve evolutie op, al bleef deze beperkt tot 4,8 % op twee jaar tijd. Oostende en Antwerpen leden respectievelijk onder het vertrek van ANA Aviation en de aanloop naar het faillissement van VLM Airlines in 2016. De Waalse luchthavens herstelden in 2015 van een kleine dip het jaar voordien. De totale werkgelegenheid op de Belgische luchthavens gaat er, net zoals de totale toegevoegde waarde, op vooruit, met Luik en Brussel op kop. De tragische gebeurtenissen in maart 2016 hebben ontegensprekelijk een impact gehad op de meeste luchthavens. Sinds eind 2016 hebben zowel het vracht- als het passagiersvervoer zich echter reeds volledig hersteld. 
 
[1] De analyse van het economisch belang van de luchtvaart- en luchthavenactiviteiten in België is een update van een uitgebreide studie die sinds 2009 om de drie jaar wordt uitgevoerd. Update van F. Van Nieuwenhove (2014), Economic Importance of Air Transport and Airport Activities in Belgium, NBB, Working Paper No. 273 (Document series), Brussels.