Publicatie - Jaarverslag van organisatie
MBZ (Maatschappij van de Brugse Zeehaven) jaarverslag 2016
Bron: MBZ (Maatschappij van de Brugse Zeehaven) jaarverslag 2016
30-05-2024
Publicatiejaar: 2017
Editie: 2016
bron persbericht: www.portofzeebrugge.be
De roll-on/roll-off trafiek groeit 6,7 procent ( 14.352.087 ton) in 2016 op alle vaargebieden.
Binnen de sector van de RoRo is het volume behandelde nieuwe wagens opnieuw een absolute recordbreker. Dit betekent ook dat Zeebrugge de leiderspositie als grootste autohaven ter wereld nog verstevigt. Maar liefst 2.776.113 wagens werden er behandeld in Zeebrugge in 2016. Dit is een stijging van 14,3% ten opzichte van 2015.
De landen met de meeste groei in…
bron persbericht: www.portofzeebrugge.be
De roll-on/roll-off trafiek groeit 6,7 procent ( 14.352.087 ton) in 2016 op alle vaargebieden.
Binnen de sector van de RoRo is het volume behandelde nieuwe wagens opnieuw een absolute recordbreker. Dit betekent ook dat Zeebrugge de leiderspositie als grootste autohaven ter wereld nog verstevigt. Maar liefst 2.776.113 wagens werden er behandeld in Zeebrugge in 2016. Dit is een stijging van 14,3% ten opzichte van 2015.
De landen met de meeste groei in automotive in Zeebrugge zijn de Verenigde Staten (+47,5%), Zweden (+31,7%) en Spanje (+25,4%). Ook Mexico en Turkije tonen grote groeipercentages.
In 2017 zijn reeds verschillende nieuwe stromen wagens gestart. K-Line’s Europe Pacific dienst biedt nu twee afvaarten per maand aan met schepen die vanuit het Verre oosten Zeebrugge aanlopen. KESS start deze week met een nieuwe wekelijkse dienst naar Ierland (Ierland-Zeebrugge-Ierland).
In de roro-sector is opvallend hoe de Scandinaviëhub in de haven zich versterkt. De trafieken op deze regio stegen met 11,7%. Afgelopen jaar startte CLdN met een nieuwe dienst tussen Zeebrugge en de Deense haven Hirtshals. De rederij Swedish Orient Linesverhoogde de frequentie op de verbinding met Göteborg tot 7 afvaarten per week.
In 2017 voegt Finnlines Zeebrugge toe aan een dienst vanuit Bilbao naar Finland. De maritieme trafieken met Scandinavië zullen dus ook in 2017 verder groeien en uitbreiden. Dit jaar zal Swedish Orient Line een nieuwe route op de haven van Ventspils in Letland opstarten, waardoor de haven van Zeebrugge zich ook nog eens specifiek versterkt op de Baltic regio.
De roro-trafiek op het Verenigd Koninkrijk, voor Zeebrugge nog steeds de belangrijkste markt, kent ook een verdere stijging van 1,2 procent. (17.094.473 ton) DFDS Seaways boekte in 2016 het beste cijfer van de laatste zes jaar op de bestemming Rosyth (Schotland), goed voor 692.000 ton. (+9,8%)
De roro-ladingen op Ierland kennen een sterke stijging van bijna 18 procent. CLdN voegde een derde afvaart naar Dublin toe aan het aanbod door een bijkomend schip in te zetten. De nieuwe autotrafiek van rederij KESS die zopas werd opgestart verstevigt onze positie op Ierland alvast verder in 2017.
Een belangrijk moment voor de roro-sector in Zeebrugge was de opening van de uitgebreide terminal van P&O Ferries in november, de ‘Westerhoofd’ Terminal. De uitbreiding verdubbelt hun capaciteit in Zeebrugge, waardoor ze hun hub in Zeebrugge verder versterken.
Vorige week maakte de rederij bekend dat de terminal in Zeebrugge in 2016 het hoogste volume lading in 50 jaar tijd heeft behandeld, nl. 420.000 units.
CONTAINERS (RoRo: +2,5%, Lolo: -33,8%)[2]
De vermindering van de deepsea containerdiensten op Azië en de wijzigingen in de containerallianties hebben nog steeds een negatieve invloed op het totale volume containers in onze haven. De roll-on/roll-off containertrafiek stijgt met 2,5 procent, maar de lift-on/lift-off containers (deepsea containers) zakken 33,8 procent.
In 2016 maakte de Caraïbische deepsea containerdienst “"North Europe French West Indies (NEFWI) service" van CMA CGM een wekelijkse call in Zeebrugge. Daarnaast waren er ook regelmatig inducement calls van Maersk Line bij APM Terminals Zeebrugge.
In de loop van 2017 krijgt Zeebrugge er een nieuwe deepsea verbinding op de Far East bij. De nieuwe Ocean Alliance steekt op 1 april 2017 van wal met 41 containerdiensten. Bij de bediening van Noordwest-Europa kan Zeebrugge op minstens één van deze Aziëdiensten rekenen.
SeaTrade kondigde recent aan een nieuwe intercontinentale containerlijndienst op te starten met Zeebrugge als eerste loshaven in Europa. Deze dienst met onder andere gekoelde voedingsladingen vertrekt vanuit Nieuw-Zeeland naar Zeebrugge en doet ook enkele havens in Zuid-Amerika aan.
De shortsea containertrafiek tekent een groei op van 2,5 procent. De shortsea containerdienst van Containerships wordt behandeld bij APM Terminals Zeebrugge en deed in totaal 55 afvaarten. Een deel van de shortsea containertrafiek wordt ook nog verscheept via roro-schepen naar de verschillende Europese bestemmingen.
In de verwachtingen voor het nieuwe jaar rekent Zeebrugge in de tweede jaarhelft op groei in de containersector. 2017 wordt beschouwd als een scharnierjaar, om in 2018 een groei te kunnen optekenen.
In 2016 werden bestaande spoorverbindingen uitgebreid en nieuwe spoordiensten gestart. CLdN lanceerde een intermodale strategie met nieuwe spoorlink Zeebrugge-Lyon (3x per week). Gecombineerd vervoeroperator Hupac Intermodal verhoogde de frequentie van de spoorverbinding tussen Zeebrugge en Novara tot 5 maal per week. Daarmee komt het totaal aantal directe verbindingen met Italië op 41 per week, heen en terug. Hupac Intermodal verzorgt ook nog een directe treinverbinding naar Ludwigshafen, 6 maal per week. P&O Ferrymasters en Transmec Group verbinden Zeebrugge 3 maal per week met hun nieuwe intermodale hub in Oradea, Roemenië.
VASTE BULK (+13,2%)[3]
De vaste bulk in Zeebrugge neemt 13,2 procent toe tot 1.487.949 ton. Enerzijds blijft de import van zand en grint het goed doen. Anderzijds zijn er grotere volumes in de sector van de agro bulk.
STUKGOED (+27,5%)[4]
De zeehaven van Brugge slaagde er in 2016 in om te scoren in het segment van het stukgoed. Het behandelde stukgoed stijgt 27,5 procent tot 1.496.192 ton.
De forest products sector groeit in onze haven. Bestaande klanten Stora Enso en Fibria hebben grotere volumes naar Zeebrugge gebracht. De volumes papierpulp (+22,9%) en papier en karton (+10,8%) zijn gestegen.
Er is ook een stijging bij Belgian New Fruit Wharf wat betreft de Zespri kiwi’s. (+12,8%) BNFW plant in 2017 ook een verdere uitbreiding van het pakstation.
De grote stijging in het stukgoed is ook te danken aan de volumes die te maken hebben met de onderdelen voor de opbouw van de gasinstallaties voor het Yamal LNG project (250.000 ton). Ongeveer 80 modules worden hiervoor vanuit Zuid-Korea en China naar Zeebrugge verscheept. Van hieruit gaan ze op ijsklasse schepen richting Rusland.
VLOEIBARE BULK (-10,7%)[5]
Het volume vloeibare bulk daalt in 2016 met 10,7 procent tot 6.031.916 ton. Dit wordt in hoofdzaak bepaald door de daling in de maritieme overslag van vloeibaar aardgas (LNG) van 20,6 procent.
Vijf jaar na de kernramp in Fukushima bepaalt de nood aan alternatieve energie in Japan nog steeds de maritieme LNG-trafieken in Europa. Omwille van de hoge vraag in Azië en de daarbij samengaande hogere prijzen, gaat veel meer vloeibaar aardgas vanuit het Midden-Oosten richting Azië dan naar Europa.
Yamal trade (100% dochter van Yamal LNG) en Fluxys LNG hebben in 2015 een contract van 20 jaar ondertekend voor de overslag van een volume LNG tot 8 miljoen ton per jaar in Zeebrugge. Dit zal vanaf 2018 een impuls geven aan de maritieme LNG-overslag in de haven. Eveneens de LNG als brandstof voor schepen is in 2016 en 2017 in opmars.
CRUISES (+28%)[6]
De cruisesector tekent opnieuw een recordjaar op. Afgelopen jaar bezochten 142 cruiseschepen de haven van Zeebrugge met in totaal 743.085 passagiersbewegingen. In 2015 waren er 111 cruiseaanlopen. Deze grote sprong in aanlopen heeft o.a. te maken met het feit dat de rederij AIDA Cruises sinds april 2016 met de AIDAPrima een wekelijkse aanloop heeft op woensdag. Ook in 2017 is dit het geval. Voor het komende cruisejaar staan nu 174 cruiseschepen geboekt, alweer een sprong van 22,5 procent.
TEWERKSTELLING (+7,6%)[7]
De groei van de autosector in Zeebrugge zorgt voor de tewerkstelling in de haven ook voor records. In 2016 waren er 219 aanwervingen. De havenarbeiders in Zeebrugge waren op het einde van het jaar met het hoogste aantal ooit: 1.695 (+7,6%). In 2016 werden er 342.712 shiften (+15,4) gepresteerd, ook een record. Dit wordt veroorzaakt door zowel de auto’s als de arbeidsintensieve stukgoedsector.
Door de stijging in de havenarbeid had CEWEZ nood aan bijkomende opleidingscapaciteit, zowel inzake infrastructuur als personeel. Er was een concrete behoefte aan lokalen, oefenterreinen voor de initiatieopleidingen en materialen en installaties voor de praktijkoefeningen van de havenarbeiders. Tussen CEWEZ en MBZ werd een akkoord bereikt om een gedeelte van de voormalige CHZ-terreinen in concessie te nemen voor een nieuw opleidingscentrum. Het nieuwe OPC is sinds november 2016 in gebruik.
ONTWIKKELINGEN EN INVESTERINGEN
In oktober 2016 werd het nieuwe Zedis-platform “ZEDIS 2” van MBZ gelanceerd. Zedis is een online platform dat door agenten wordt gebruikt voor het aanvragen van dossiers. Enerzijds werd het systeem aangepast om te voldoen aan de Europese richtlijnen om formulieren via eenzelfde platform uit te wisselen tussen agenten, federale instanties en belanghebbenden. Dit kadert rond het MSW (Maritime Single Window).
Anderzijds werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om het Zedis systeem te innoverenen technologisch up to date te brengen. Door het toenemend gebruik van smart devices werd het platform responsive (mobile friendly) gemaakt en meer modulair. Door de toenemende vraag naar meer security werd het Zedis systeem gecertifieerd via globalsign en werd het gebruikersbeheer grondig aangepast zodat de gebruikers zelf het beheer kunnen doen voor hun bedrijf.
Anderzijds werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om het Zedis systeem te innoverenen technologisch up to date te brengen. Door het toenemend gebruik van smart devices werd het platform responsive (mobile friendly) gemaakt en meer modulair. Door de toenemende vraag naar meer security werd het Zedis systeem gecertifieerd via globalsign en werd het gebruikersbeheer grondig aangepast zodat de gebruikers zelf het beheer kunnen doen voor hun bedrijf.
Ook de privésector in Zeebrugge heeft verschillende investeringen gedaan.
- In de Maritiem Logistieke Zone startte NDQ Logistics met de bouw van een eigen magazijn en kantoor, waardoor het bedrijf in Zeebrugge een eigen investering ontwikkelt voor opslag, toegevoegde waarde activiteiten en distributie, en dit voor verschillende markten. Dit project is de tweede investering in deze zone in de achterhaven en het havenbestuur is in onderhandeling met nieuwe investeerders uit zowel het binnen- als buitenland om de site verder te ontwikkelen.
- In de Maritiem Logistieke Zone startte NDQ Logistics met de bouw van een eigen magazijn en kantoor, waardoor het bedrijf in Zeebrugge een eigen investering ontwikkelt voor opslag, toegevoegde waarde activiteiten en distributie, en dit voor verschillende markten. Dit project is de tweede investering in deze zone in de achterhaven en het havenbestuur is in onderhandeling met nieuwe investeerders uit zowel het binnen- als buitenland om de site verder te ontwikkelen.
- De firma P&O Ferries heeft voor de uitgebreide Westerhoofd Terminal een nieuwe ligplaats gerealiseerd.
- De firma Artes-Depret is samen met de MBZ gestart met de bouw van een kantoorgebouw in bijhorende cruiseterminal.
-2XL heeft in 2016 een nieuw hoogbouwmagazijn met plaats voor 32.000 paletten in gebruik genomen. Het logistieke bedrijf heeft onlangs al een aanvraag tot bouwvergunning ingediend voor een bijkomende uitbreiding van de opslagcapaciteit.
- C.Ro Ports Zeebruggerealiseerde in 2016 bijkomende verhardingen aan het Brittanniadok en nam een concessie in de voorhaven (Albert II-dok Noord).
- ICO Zeebrugge is gestart met de realisatie van de Hanzeterminal aan het Zuidelijk Kanaaldok in de achterhaven in Zeebrugge.
- De firma Demaecker & Vanhaecke bouwde een nieuwe kaaimuur in het Nijverheidsdok te Brugge.
- De firma Galloo vernieuwde zijn kaaimuren te Brugge.
- Group Depré / Depré Storage & Handling heeft momenteel 17.000 m² opslagcapaciteit en heeft ambities om in 2017 uit te breiden.
- De firma Galloo vernieuwde zijn kaaimuren te Brugge.
- Group Depré / Depré Storage & Handling heeft momenteel 17.000 m² opslagcapaciteit en heeft ambities om in 2017 uit te breiden.
Het havenbestuur kondigde in 2016 een groot uitbreidingsplan voor de automotive sectorin Zeebrugge aan. Het havenbestuur heeft plannen om de capaciteit voor de automotive sector in Zeebrugge met 156 hectare uit te breiden. Momenteel is er 390 hectare in gebruik voor de autologistiek in de achterhaven van Zeebrugge.
Op korte termijn komt er 28 hectare vrij in de zuidwestelijke hoek van het Zuidelijk Kanaaldok. Voor die oppervlakte wordt sinds oktober vorig jaar al gewerkt aan een nieuwe 400 meter lange kaaimuur. Op de linkeroever van het Zuidelijk Kanaaldok wordt er 58 hectare voorbereid voor gebruik en zal er een nieuwe kaaimuur van 1.070 meter gebouwd worden. Aan het Boudewijnkanaal heeft het havenbestuur nog de mogelijkheid om 70 hectare toe te wijzen aan een havenklant. Een kaaimuur van 1.130 meter moet daar in de toekomst de mogelijkheid bieden dat zeeschepen er kunnen aanmeren.
MBZ voerde in 2016 ook belangrijke onderhoudswerken uit aan de sluisdeuren van de P. Vandammesluis en startte met de verdere verdieping van de zuidzijde van het Albert II-dok.
In oktober 2016 ondertekende de haven van Zeebrugge in aanwezigheid van premier Charles Michel een Memorandum of Understanding met China COSCO Shipping en China Minmetals. Deze overeenkomst heeft als doel de ‘One Belt One Road’ strategie tussen China en
Europa ook in Zeebrugge vorm te geven. In Zeebrugge wordt er specifiek een ‘Silk Road’ Maritime Operation Center opgericht, dat zich zal focussen op ‘smart logistics’ met betrekking tot cargo flows, opslag en toegevoegde waarde activiteiten voor ladingen van en naar China.
De Chinese belangen in Zeebrugge worden daardoor uitgebreid. Momenteel is APM Terminals Zeebrugge gedeeltelijk beheerd door China Shipping Terminal Development Hong Kong Company Ltd (23,9%) en Shanghai International Port Group Company Ltd (SIPG) (voor 25 %) en APM Terminals B.V. (51 %).
In de achterhaven van Zeebrugge wordt gestart met de voorbereiding van de bouw van 2 nieuwe windturbines.Eneco Wind Belgium heeft een milieuvergunning gekregen voor twee windturbines in de omgeving van het Noordelijk Insteekdok en het Verbindingsdok, in de achterhaven van Zeebrugge. Eén windturbine komt op de terreinen van de Visveiling, de andere op de terreinen van de fruitsapproducent Tropicana. Er werden in maart 2016 reeds 4 windturbines op de autoterminals van Wallenius Wilhelmsen Logistics (2) en Toyota (2) geplaatst. Dit project was een samenwerking tussen Porfineco NV (Haven van Zeebrugge/ intercommunale Finiwo) en Eneco.
Aan de Fluxys LNG-terminal in de voorhaven van Zeebrugge werd in 2016 de bovenbouw van de tweede LNG-steiger afgewerkt en in gebruik genomen. De tweede steiger op de LNG-terminal in Zeebrugge is ontworpen voor de ontvangst van de kleinste LNG-schepen met een capaciteit van 2.000 m³ tot grote LNG-schepen met een capaciteit van 217.000 m³. Met de nieuwe installatie zal de terminal ook flexibel kunnen inspelen op de vraag naar gelijktijdige of dicht op elkaar volgende aanmeerbeurten: met twee steigers kunnen kunnen twee LNG-schepen tegelijkertijd worden gelost of geladen. Op 9 december werd het schip Milaha Qatar van RasGas succesvol gelost aan de tweede steiger van de LNG-terminal in Zeebrugge.
LNG als scheepsbrandstofneemt aan belang toe omdat in het Kanaal, de Noordzee en de Baltische Zee strenge emissienormen voor de scheepvaart. Varen op LNG vermindert de zwavel-, fijnstof-, koolstof- en stikstofoxide-emissies drastisch.
Ook de automotive sector evolueert naar LNG-aangedreven schepen. Op 21 november 2016 werd het gloednieuwe UECC autoschip “AUTO ECO” gedoopt in Zeebrugge. AUTO ECO is een autoschip dat gebouwd is om zowel op zware olie als op LNG te varen, een troef in flexibiliteit en efficiëntie.
UECC en de AUTO ECO zijn tevens de eerste klanten voor ’s werelds eerste LNG bunkering schipvan Fluxys/ENGIE/Mitsubishi Corporation/NYK Line, dat operationeel zal zijn vanaf januari 2017 en dat Zeebrugge als home port heeft. De pas in gebruik genomen tweede steiger van Fluxys biedt namelijk de mogelijkheid voor LNG-bunkerschepen om op de terminal aan te meren. De AUTO ECO kan bij een bezoek aan Zeebrugge gebunkerd worden met LNG via het bunkerschip. Vooralsnog gebeurt dit via truck-to-ship bunkering operaties, die meer tijd in beslag nemen.
Op deze manier worden de automotive sector en de LNG sector, twee sterke sectoren in onze haven, samengebracht.
BELEIDSBESLISSINGEN 2017
In 2016 werd het complex project ‘Verbeteren van de nautische toegankelijkheid tot de achterhaven van Zeebrugge’ door de Vlaamse overheid opgestart. Dit SHIP-project is voor Zeebrugge van ontzettend belang, niet in het minst omwille van de steeds harder groeiende autosector en de sterke stijging van het aantal schepen naar de achterhaven.
Voor de toekomst van de binnenvaartontsluiting van onze haven is het project Stadsvaartvan belang. Het havenbestuur kijkt uit naar de beslissingen omtrent de brug aan Steenbrugge en de locatie van de nieuwe Dampoortsluis.
In 2016 ijverde de zeehaven van Brugge sterk voor de ‘binnenvaart op zee’. Een versoepeling van de regelgeving omtrent de estuaire vaart is nodig in 2017 om hierop verder te kunnen bouwen.
Voor het wegverkeer in en rond de haven van Zeebrugge werd in 2016 verder gewerkt aan de realisatie van de A11-autosnelweg. Deze missing link zal in 2017 voor een vlotte verbinding tussen de haven van Zeebrugge en het hinterland zorgen.
Digitaal in de collectie
Je hebt niet genoeg rechten om dit te raadplegen