Het Europees diploma, een nieuw soort kwalificatie die in de nationale wetgeving moet worden verankerd, zou het voor universiteiten uit verschillende landen eenvoudiger maken om naadloos samen te werken en innovatieve gezamenlijke programma’s te ontwikkelen die tot een gezamenlijk diploma leiden, met volledige inachtneming van hun institutionele autonomie en de bevoegdheden van de nationale of regionale overheden. Een dergelijk Europees diploma zou ook bijdragen aan de ontwikkeling van een gemeenschappelijke Europese identiteit en een sterker Europees gevoel van verbondenheid.
Het zou gebaseerd zijn op gezamenlijk overeengekomen Europese criteria die de relevantie van de leerervaring, de gehechtheid aan gemeenschappelijke waarden en de excellentie van de samenwerkingsovereenkomsten tussen universiteiten weerspiegelen. Verder zou het bijdragen tot een gedeeld inzicht in de behoeften van de EU op het gebied van academische en vaardigheidsvereisten, naar het voorbeeld van de Europese strategie voor universiteiten. Het kan een stimulans zijn om bestaande ongelijkheden die momenteel het vermogen van universiteiten om samen te werken in Europa beperken, te bestuderen en aan te pakken.
Het Europees diploma zou gezamenlijke inspanningen, interdisciplinaire benaderingen en internationale perspectieven omvatten, die alle onderstrepen dat Europa bereid is een hoger opgeleide, flexibele en mondiaal concurrerende Europese beroepsbevolking te ondersteunen en te ontwikkelen. Gezamenlijke onderwijsprogramma’s die tot een Europees diploma leiden, hebben het potentieel om studenten uit de hele wereld aan te trekken en te helpen de talenten te vinden die onze economie nodig heeft, wat met name belangrijk is op kritieke technologiegebieden die cruciaal zijn voor ons concurrentievermogen en onze technologische soevereiniteit. Tegelijkertijd zou de mogelijkheid van een Europees diploma ook de leermobiliteit binnen de EU stimuleren, tegemoetkomen aan de behoeften van regio’s die kampen met lacunes bij de ontwikkeling van talent , en helpen om te voldoen aan de vraag op de arbeidsmarkt naar afgestudeerden met een blik op Europa en op de wereld.
Deze mededeling vormt samen met twee voorstellen voor aanbevelingen van de Raad, één over een Europees systeem voor kwaliteitsborging en erkenning in het hoger onderwijs en één over aantrekkelijke en duurzame loopbanen in het hoger onderwijs, een grote stap naar de totstandbrenging van de Europese Onderwijsruimte.