Ons land kan qua logistiek bogen op heel wat troeven, denk bijvoorbeeld aan de centrale ligging op het kruispunt van de belangrijkste Europese markten en de goed uitgebouwde transportinfrastructuur. We beschikken over een productieve beroepsbevolking en lopen voorop op het vlak van innovatie. Daarentegen kampen we ook met een aantal zwaktes, met name de hoge loonkosten en het gebrek aan arbeidsflexibiliteit. Onze infrastructuur heeft ook te maken met onderinvestering en in sommige gevallen met chronische congestie. Een aantal subsectoren, zoals de binnenscheepvaart en het vrachtvervoer per spoor, zijn weinig competitief. Naast deze pijnpunten zijn er ook een aantal bedreigingen, met name de concurrentie uit het buitenland, de de-industrialisering van onze regio’s en particulier en de steeds strengere milieuvoorschriften. Om een antwoord te vinden op deze problemen, zal ons land moeten inspelen op een reeks innovatieopportuniteiten: technologische applicaties, duurzaamheid, nieuwe business models, …
Op basis van deze vaststellingen heeft het VBO een visie voor de Belgische logistiek ontwikkeld, die erop gericht is de ontwikkeling van logistieke activiteiten in België te garanderen en werkgelegenheid te creëren, dit alles met naleving van de Belgische klimaatengagementen. De visie berust op zes pijlers:
- een soepele en moderne sociale regelgeving;
- een evenwichtige vervoersfiscaliteit die rekening houdt met de congestie en de milieucriteria;
- een open en creatief innovatiebeleid;
- een ambitieus maar realistisch beleid om de uitstoot van broeikasgassen en polluenten terug te dringen, en om de leefbaarheid van de steden te verhogen;
- een playing field tussen de verschillende vervoersmodi;
- een verbetering van de infrastructuur.
Hoewel de overheid al heel wat positieve maatregelen heeft uitgerold, roept het VBO de verschillende bevoegdheidsniveaus nu op om het eens te worden over een ambitieus actieplan voor vervoer en logistiek in België.