De Europese en Vlaamse overheden streven naar een emissievrije stedelijke logistiek tegen 2025. In het kader hiervan voeren Vlaanderen en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) momenteel een onderzoek in drie onderzoekssteden waaronder Kortrijk. Binnen dit onderzoek werd de onderzoeksvraag van deze bachelorproef opgesteld, namelijk “Kan het werken met een consolidatiehub aan de rand van het stadscentrum van Kortrijk zorgen voor een reductie van broeikasgasemissies?”.
Tijdens het onderzoek bleek dat een consolidatiehub, in overeenstemming met de huidige wetgeving, geen rendabel verhaal kon zijn voor een stad, waardoor de scope van deze bachelorproef uitgebreid werd om toch een duurzaam verhaal te creëren.
Uiteindelijk beslaat deze bachelorproef de diepgaande analyse van uitgebreide informatie en data, waaruit een universeel stappenplan tot het werken naar emissieloze belevering van de binnenstad werd bepaald en een businesscase rond een stadsrand-consolidatiecentrum werd opgesteld. Om tot
dit resultaat te komen, werd niet alleen een uitgebreide literatuurstudie uitgevoerd, maar ook werden de conclusies uit de literatuurstudie afgetoetst en bevestigd in een ruime selectie van gesprekken met professionals over het onderwerp. Daarbovenop werd een eigen bevraging opgesteld en afgenomen bij inwoners en ondernemers van Kortrijk om inzicht te bekomen in het aantal leveringen en lockergebruik. Er werd voornamelijk ingezet op twee pijlers: verschuiving naar zero-emissie transportvoertuigen en vermindering van transporten door consolidatie.
Het stappenplan werd een breed toepasbaar plan dat in elke stad en gemeente kan worden geïmplementeerd. In eerste instantie kan via de toepassing van het stappenplan een duidelijk beeld verkregen worden van de transportstromen die deel uitmaken van de dagelijkse verkeersbewegingen in een stad. Vervolgens wordt ook bekeken hoe deze stromen kunnen geoptimaliseerd en aangepast worden om een emissievrije stadsomgeving te creëren. Als resultaat van de toepassing van het stappenplan wordt een stadscentrum bekomen, dat aangenamer is qua leefbaarheid: dankzij de inzet op consolidatie en zero-emissievoertuigen. Hierdoor wordt er een reductie gerealiseerd op gebied van geluidsoverlast en CO2-emissie. Het centrum wordt verkeersveiliger en ultiem wordt er een hogere competitiviteit van de stad bekomen.