De houdbaarheid van de klassieke retailformule staat onder druk. De consument van nu oriënteert zich online, maar verwacht ook eigentijdse, persoonlijke aandacht in de winkel of via smartphone en social media. Hij wil een multi-channel keuzemenu en transparantie op kwaliteit en prijs via productratings en vergelijkingssites.
Veel traditionele retailers zijn onvoldoende in staat om hun formule zo te vernieuwen dat deze ‘dagvers’ is en helemaal aansluit bij de consument van nu. Innovatieve retailers weten juist heel goed in te spelen op het nieuwe winkelen. Zij realiseren een rijke, interactieve en eigentijdse winkelbeleving, waarin online en fysieke winkels naadloos op elkaar aansluiten.
Succesvol innoveren
In deze IG&H Retail Excellence-publicatie nemen de auteurs u mee in hun visie op formule-innovatie binnen de retail en hoe dit op succesvolle wijze aan te pakken.
- Op basis van ons consumentenonderzoek geven de auteurs praktische handvatten die de retailer in staat stellen het nieuwe winkelen beter te begrijpen en door te vertalen naar een marktgerichte visie.
- De auteurs gaan in op de competenties die de retailer nodig heeft om een stevig operationeel fundament onder een ‘dagelijkse verse retailformule’ in de markt te zetten.
- De auteurs bespreken de succesfactoren achter een op retail toegesneden innovatieaanpak, die leiden tot excellente executie.
Met de juiste keuze uit één van de vier bewezen aanpakken voor formule-innovatie zijn retailers in staat een eigentijdse formule te ontwikkelen, die het verschil maakt voor de klant. Retail formule-innovatie is daarmee niet langer beperkt houdbaar, maar elke dag vers.