Fietssnelwegen zijn fietsroutes met een kwalitatief hoogwaardige infrastructuur die woon-, school- en werkkernen met elkaar verbinden. In 2018 is een wensnetwerk van 2.700km fietssnelwegen vastgelegd. De provincies, gemeenten en de Vlaamse overheid staan in voor de aanleg van fietssnelwegen. De gemeenten en de betrokken agentschappen van het Vlaams Gewest verzorgen als wegbeheerders het onderhoud.
Het afgelopen jaar voerde Audit Vlaanderen een interbestuurlijk audit over de aanleg en het ouderhoud van fietssnelwegen uit. Daarbij is geëvalueerd of
- de governance voor de aanleg van fietssnelwegen tussen de bestuursniveaus is afgestemd;
- het proces van de aanleg en het onderhoud van fietssnelwegen vlot verloopt en de rollen en verantwoordelijkheden voldoende duidelijk zijn;
- er afspraken zijn rond dataverzameling en –uitwisseling.
Dit globaal rapport bevat een aantal conclusies en aanbevelingen over de interbestuurlijke aspecten.
- Alle betrokken actoren zijn overtuigd van de nood aan interbestuurlijke samenwerking. Toch blijkt de visie op en te hanteren aanpak voor de aanleg van fietssnelwegen tussen het gewestelijke, provinciale en lokale bestuursniveau onvoldoende te zijn afgestemd.
- De samenwerking op het terrein voor de aanleg van een fietssnelweg verloopt constructief en de rollen en verantwoordelijkheden zijn duidelijk. Elke wegbeheerder neemt het onderhoud van de fietssnelwegen onder de eigen bevoegdheid ter harte. Het eigenaarschap van de fietssnelwegen en bijgevolg ook het onderhoud ervan is echter gefragmenteerd. Deze versnipperde aanpak is niet geëvalueerd in functie van de kosten en baten.
- Het departement MOW, de provinciebesturen, gemeenten, weg- of waterwegbeheerders beschikken over unieke gegevensbronnen met fietsdata en vullen die periodiek aan. De structurele samenwerking omtrent fietsdata tussen de bestuursniveaus is groeiend. De betrokkenen werken ad hoc samen voor het delen van fietsdata. Afspraken tussen de bevoegde actoren van de verschillende beleidsniveaus ontbreken nog. De beschikbare data worden ook maar beperkt gebruikt om de sturing en evaluatie van het fietsbeleid te ondersteunen.
Het Beleidsdomein MOW en de Vlaamse provincies hebben een reactie op het globaal interbestuurlijk rapport geformuleerd, waarin het engagement voor de opmaak van een gemeenschappelijk actieplan vóór eind 2022 wordt geschetst.