Het jaar 2008 werd gekenmerkt door hoge brandstofprijzen en een vertraagde economische groei. Dit resulteerde in een economische crisis waar luchtvaartmaatschappijen noch luchthavens konden aan ontsnappen. Op 8 september 2008 werd de Spaanse chartermaatschappij Futura International Airlines failliet verklaard. Op 14 augustus 2008 heeft Gemini Air Cargo de activiteiten stopgezet. Bovendien heeft MK Airlines, één van de grootste klanten van de luchthaven, ook een moeilijk jaar achter de rug waardoor er gedurende ongeveer een halve maand geen vluchten werden uitgevoerd. Daarnaast was de luchthaven omwille van dringende werken in 2008 gedurende een maand niet toegankelijk voor vrachtvliegtuigen. Als we rekening houden met al deze factoren, dan is het begrijpelijk dat de vrachtcijfers in 2008 met 23,9% zijn gedaald ten opzichte van 2007.
Ondanks het crisisjaar 2008 is de luchthaven erin geslaagd om op het vlak van passagierstrafiek een groei op te tekenen van 11% tegenover het jaar 2007. Er werden geen nieuwe bestemmingen toegevoegd door de touroperators maar er werden extra frequenties ingelegd op bepaalde bestemmingen waardoor vakanties van 10,11 of 12 dagen nog meer tot de mogelijkheden behoorden. Daarnaast kenden de trainingsvluchten op de Oostendse luchthaven een groot succes: in 2008 werd met betrekking tot het aantal trainingsvluchten een stijging genoteerd van maar liefst 71,3% vergeleken met het jaar 2007.
Op het vlak van de bewegingen werd door de Oostendse luchthaven een stijging gerealiseerd van 20,5%. Deze stijging is deels te danken aan de hogere frequenties van de chartervluchten op bepaalde bestemmingen maar is vooral te verklaren door de grote stijging van het aantal trainingsvluchten.
In 2008 werd er verder gewerkt aan de professionalisering en de commerciële uitbouw van de luchthaven. De dienstverlening aan personen met een beperkte mobiliteit verloopt rimpelloos. Door de opsplitsing van de functie van Operations & Safety Manager en de effectieve indiensttreding van een nieuwe Airside Operations Manager en een nieuwe Safety & Environment Manager kan het Safety Management System (SMS) dat in 2007 opgestart werd, geoptimaliseerd worden. Bovendien is de Oostendse luchthaven verheugd om in 2009 Capital Aircraft Group te mogen begroeten als de eerste “Ostend based” Belgische luchtvaartmaatschappij. De komst van Capital Aircraft Group naar Oostende betekent een flinke opsteker voor het General Aviation segment van de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge.