De grensoverschrijdende uitwisselbaarheid van diploma's is in zowel de Nederlandse als de Vlaamse wetgeving vastgelegd. In de praktijk leiden de vaak minimale verschillen in opleiding echter nog altijd tot een stroef en weinig overzichtelijk systeem van vergelijken. De verschillen in eindtermen overstemmen daarbij de overeenkomsten. Het is voor zowel werkgevers als werkzoekenden nog altijd moeilijk om de verschillen tussen de door de werkgever gevraagde en door de (uit het buurland afkomstige) werkzoekende aangeboden competenties inzichtelijk te krijgen, en te duiden welk maatwerk (bijvoorbeeld cursussen) nodig is om deze te overbruggen.
Door gezamenlijk Vlaamse en Nederlandse kwalificaties te vergelijken en inzichtelijk te maken hoe een aanvullende opleiding eventuele verschillen kan helpen overbruggen kan de arbeidsmobiliteit in de grensregio worden bevorderd, en daardoor de grensoverschrijdende economische groei.
Een eerste stap in dit onderzoek werd reeds gezet in 2017 waarin het landschap van de Nederlandse en Duitse kwalificaties in de sector zorg en welzijn tot en met EQF 4 werd onderzocht. Eures Scheldemond, een grensoverschrijdend samenwerkingsverband tussen UWV Werkbedrijf West-Brabant & Zeeland, VDAB, VOKA Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen, IVR Schelde-Kempen, Bureau voor Belgische Zaken, ISD Brabantse Wal, EGTS Linieland van Waas & Hulsten, gemeente Bergen op Zoom en de provincies Antwerpen, Noord-Brabant, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Zeeland, wil deze opdracht verder uitbreiden door de kwalificaties in Nederland met deze in Vlaanderen te vergelijken tot en met EQF niveau 6.
In de eerste fase werd op basis van een exhaustieve lijst aan kwalificaties een selectie gemaakt van relevante kwalificaties voor dit onderzoek. Deze selectie werd gemaakt in onderling overleg tussen de opdrachtgever en WES op basis van informatie aangereikt door zowel onderwijsinstellingen als (koepel)organisaties.
In hoofdstuk 1 beschrijven we kort de onderwijsstructuren in Vlaanderen en in Nederland. Hoofdstuk 2 geeft een overzicht van de Nederlandse kwalificaties en hoofdstuk 3 geeft dan het overzicht van de Vlaamse kwalificaties. Vervolgens wordt in hoofdstuk 4 de samenhang tussen de Nederlandse en de Vlaamse kwalificaties weergegeven aan de hand van overzichtelijke schema's met doorstroommogelijkheden. In de bijlage wordt per kwalificatie een kort beroepsbeeld opgemaakt.