Met dit “Masterplan Fiets voor Knokke-Heist” willen we daarom ons netwerk en onze fietsinfrastructuur onder de loep nemen en een duidelijke visie uitbouwen op vlak van fietsinfrastructuur. We geven definitief vorm aan ons fietsnetwerk, rekening houdend met alle huidige
en toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen. De beschikbare fietsinfrastructuur in Knokke-Heist is reeds van een zeer hoog kwaliteitsniveau, maar nu is het tijd om een globale visie vorm te geven die als “finishing touch” het toekomstig fietsnetwerk kan vormen voor de komende decennia. Zo weten we tenminste op projectniveau wat onze beleidsvisie is, en in plaats van eerder volgend onze fietsinfrastructuur op projectniveau mee op te nemen, willen we met dit Masterplan fiets een sturend beleid hebben dat doorsijpelt tot op het projectniveau. Deze beleidsvisie moet de basis vormen voor alle toekomstige infrastructurele en stedenbouwkundige projecten, zodat we duidelijk weten waar fietsinvesteringen nodig zijn. Om onze fietsinfrastructuur vorm te geven en te realiseren, moeten we eerst ons netwerk bepalen, en daaraan moeten we een aantal doelstellingen koppelen. Wat willen we bereiken met ons Masterplan Fiets. Het is duidelijk dat de fiets het vervoersmiddel bij uitstek is voor onze gemeente die zich perfect leent tot fietsgebruik. We willen het fietsgebruik stimuleren en faciliteren voor functionele verplaatsingen, als evenwaardig transportmiddel naast de auto waarbij de fiets evenveel kansen krijgt als de auto. Dit moet een permanente mentaliteitswijziging worden waarbij de fiets de 1ste keuze moet worden voor alle functionele verplaatsingen onder de 15km. We gaan hier niet dieper in op recreatief gebruik, omdat bij recreatief fietsverkeer iedereen uiteraard kan fietsen waar die wil, hoever en hoe lang. Onze doelgroep zijn inwoners en 2 de verblijvers voor verplaatsingen i.f.v. wonen, werken, school, shopping, marktbezoek, strand, golf, tennis,…
Vervolgens gaan we ons toekomstig stedelijk fietsnetwerk beginnen opbouwen waarbij we vertrekken vanuit onze hoofdstructuur met de 3 parallellen en de 2 belangrijke invalswegen. Op basis van die hoofdstructuur kunnen we verder verfijnen en een fijnmazig netwerk realiseren door tangenten daaraan toe te voegen, verbindingen binnen de hoofdstructuren te leggen en ook de verbindingen naar de buren (Nederland, Damme, Haven Zeebrugge) mee op te nemen in ons netwerk. Het netwerk is bij voorkeur afgestemd op ons parkeerbeleid en de knooppunten voor openbaar vervoer. Ons netwerk moet voldoen aan een aantal vormvereisten:
- Samenhangend en gesloten netwerk
- Zo direct mogelijk en verbindend
- Voldoende aantrekkelijk
- Afgestemd op onze stedelijke context
Pas als we weten hoe ons toekomstig stedelijk fietsnetwerk eruit ziet, kunnen we onze fietsinfrastructuur onder handen nemen. Die infrastructuur moet rekening houden met 4 wezenlijke randvoorwaarden:
- Maatvoering moet correct en éénduidig zijn
- Materialisatie bepaalt het onderhoud en het fietscomfort
- Kwaliteit en beleving
- Veiligheid vanuit de ruimtelijke integratie
De ingrepen die we willen uitvoeren inzake fietsinfrastructuur worden vervolgens gebundeld in een handige en overzichtelijke actiekaart / actietabel die voor iedereen een leidraad kan vormen als er zich wegenis- of stedenbouwkundige projecten aandienen. Dit Masterplan Fiets moet de blauwdruk vormen en dient als insteek voor alle infrastructurele projecten of stedenbouwkundige ontwikkelingen op ons grondgebied. Daarnaast is een set van flankerende maatregelen noodzakelijk zoals bijvoorbeeld (overdekte en veilige) fietsstallingen,
voorrangsregelingen voor fietsers,etc… Zo willen we het fietsgebruik aanmoedigen, faciliteren en ondersteunen. We willen de fietsinfrastructuur versterken in functie van nieuwe ontwikkelingen en een lokaal dens fietsroutenetwerk. Dit moet een evolutief document worden dat ten gepaste tijde kan bijgestuurd worden op basis van eventueel gewijzigde beleidsvisies.