2019 bracht voor verschillende politieke niveaus een periode van lopende zaken, die uiteraard ook gold voor het mediabeleid. Begin november gaat echter een nieuwe Europese Commissie van start en ondertussen is ook de nieuwe Vlaamse minister van Media gekend. Het is nu uitkijken naar de concrete vertaling van zowel de Europese als de Vlaamse beleidsintenties en hun concrete impact op de Vlaamse mediaregelgeving en -actoren.
Wat wel vaststaat, is dat de Vlaamse Gemeenschap de Europese richtlijn Audiovisuele Mediadiensten met bekwame spoed zal moeten omzetten.
Ondertussen is de mediamarkt niet blijven stilstaan. Op internationaal vlak noteerden we heel wat beweging, zoals de overname van 21st Century Fox door Disney, evenals de aankondiging en lancering van diverse Netflixconcurrenten (Apple+, Disney+, …). In Vlaanderen kreeg Telenet dan weer de definitieve goedkeuring om De Vijver Media volledig over te nemen en werd DPG Media (integratie van Medialaan in De Persgroep) definitief boven het doopvont gehouden.
Internationale ontwikkelingen kregen in 2019 hun concrete reflectie in allerhande producten (VTM GO, Yugo, Proximus Pickx) die in Vlaanderen werden gelanceerd door zowel omroepen als dienstenverdelers. Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat via algoritmes en consumentendata getracht wordt om de mediaconsument met een gepersonaliseerd aanbod (ook wat reclame betreft) maximaal tevreden te stellen. Deze ontwikkelingen zetten de traditionele rollen van de verschillende schakels in het medialandschap echter onder druk. Waar omroepen traditioneel instaan voor het samenstellen van het lineaire zendschema en de selectie van programma’s die uitgezonden worden (contentaggregatie en -curatie), constateren we dat dienstenverdelers en distributieplatformen zich alsmaar sterker een rol aanmeten als contentcurator.
Deze nieuwe evoluties binnen en tussen de verschillende schakels in het medialandschap zijn boeiend maar kunnen een bedreiging vormen voor de diversiteit. In Vlaanderen hebben de beleidsmakers het belang van een divers media-aanbod erkend door bij de oprichting van de VRM aan diens Algemene Kamer de opdracht te
geven om mediaconcentraties in kaart te brengen.
Het voorliggende rapport mediaconcentratie 2019 is onze jaarlijkse afspraak met u, als geïnteresseerde lezerof als beleidsmaker, waarbij we op een correcte en neutrale manier informatie geven over de posities van despelers in de Vlaamse mediasector en beleidsopties aanreiken.
De redactie van het rapport is afgesloten op 1 oktober 2019. Het is dus mogelijk dat u informatie over recentere feiten er niet in terugvindt.
Namens iedereen die aan dit rapport heeft meegewerkt, wens ik u een boeiende en verrijkende lectuur toe.