De milieubeoordeling van het MER in functie van de uitwerkingsfase van CP NSZ bestaat uit 2 delen, nl.
• Deel 1 : MilieubeoordelingAlternatieven uitwerkingsfase
• Deel 2 :Milieubeoordeling Inrichtingsalternatief
In het eerste deel van de milieubeoordeling(MEB Deel 1)worden de milieueffecten beschreven en beoordeeld voor alle redelijke alternatieven die beschreven staan in de geactualiseerde projectonderzoeksnota (dd. 10/11/2020).Het eerste deel van de milieubeoordeling werd opgemaakt in periode 2020-2022, op basis van de toen beschikbare gegevens betreffende de alternatieven. De effectbeschrijving en -beoordeling voor deze alternatieven is uitgewerkt op projectniveau conform de bepaling in de geactualiseerde PON en is op een gelijkwaardige manier gebeurd voor alle alternatieven. Het detailniveau van Deel 1 van de Milieubeoordeling is gelinkt aan het detailniveau van het ontwerp dat in de eerste fase (periode 2020-2022) voorhanden was.
Op basis van het resultaat van het geïntegreerd onderzoek bestaande uit verschillende deelstudies (bouwtechnisch, mobiliteit, MKBA, nautisch, leefbaarheid, MER) werd een afweginggemaakt tussen de verschillende alternatieven om te komen tot één inrichtingsalternatief dat effectief op het terrein zal uitgevoerd worden. De methodiek en de afweging om te komen tot het meest wenselijke inrichtingsalternatief wordt beschreven in de afwegingsnota van 20 juni 2022.
Het tweede deel van de milieubeoordeling (MEB Deel 2)is opgemaakt voor het gekozen inrichtingsalternatief. Voor het inrichtingsalternatief werden er verdere, meer gedetailleerde, bouwtechnische en ontwerpstudies uitgevoerd. Het gekozeninrichtingsalternatief werd nl. op basis van de milderende maatregelen beschreven in MEB Deel 1, een participatiemoment met de burgers aangaande de inrichting van de vrije zones, en voortschrijdend inzicht verder onderzocht, geoptimaliseerd en verfijnd. Het MEB Deel 1 wordt bijgevolg aangevuld met het tweede deel –MEB Deel 2-waarin de milieueffecten van dit ene inrichtingsalternatiefin detail beschreven en beoordeeld worden op basis van de voorhanden zijnde gegevens (het eindbeeld, status 16 maart 2023). Het MEB Deel 2 heeft ook tot doel om te voorzien in de plan-MER-plicht van het RUP, dat invulling zal geven aan het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge. In MEB Deel 2 wordt vervolgens per discipline een effectbeoordeling gedaan op 2 niveau’s, nl. op plan-niveau en op project-niveau. Bij de beoordeling op planniveau, ligt de focus binnen het plan-MER op de wijziging van de bestemmingen als gevolg van het complex project. Alle andere effecten, die rechtstreeks het gevolg zijn van de realisatie van het inrichtingsalternatief, zijnde de bouw en exploitatie van de nieuwe sluis en nieuwe wegenis (Nx), wordt in detail besproken in de effectbeoordeling op projectniveau.
Aan het eerste deel van de milieubeoordeling werd na het uitvoeren van MEB Deel 2 nog enkele tekstuele aanpassingen gedaan om deze in lijn te brengen met de terminologie uit MEB Deel 2. Er werd inhoudelijk niets gewijzigd aan MEB Deel 1. De inhoud, de beschrijving en beoordeling van MEB Deel 1 blijft deze zoals beschreven in de versie van 03/06/2022, op basis van de gegevens en de richtlijnen die bekend waren in de periode 2020-2022.
Beide milieubeoordelingen kunnen als afzonderlijk document gelezen worden, en omvatten alle hoofdstukken die in een milieubeoordeling behandeld dienen te worden, zoals een eindsynthese en niet-technische-samenvatting. Hierbij dient rekening gehouden te worden met de tijdsperiode waarin de rapporten werden opgesteld. In MEB Deel 1 kunnen daarom wat verouderde gegevens beschreven staan vemits dit rapport in de periode 2020-2022 werd opgesteld. In MEB Deel 2 werd waar nodig een update gegeven op basis van nieuwe gegevens, nieuwe bouwtechnische en ontwerpinfo en voortschrijdende inzicht.