Naar goede gewoonte bestaat het verslag van de onderwijsinspectie uit verschillende delen.
In deel I krijg je een overzicht van het aantal doorlichtingen dat we uitvoerden in het schooljaar 2009-2010. We becommentariëren de adviezen beknopt met de meest markante vaststellingen.
We bezochten afgelopen schooljaar niet enkel scholen, centra en academies. In de maanden mei en juni 2010 ging de onderwijsinspectie in alle 141 Vlaamse internaten langs. In augustus 2010 volgden de opvolgingsdoorlichtingen voor de elf internaten die bij het eerste bezoek niet in orde bleken. Een neerslag van deze werkzaamheden vind je in deel II.
Deel III bestaat uit twee delen.
In februari 2007 stelde voormalig minister van onderwijs en vorming Frank Vandenbroucke zijn talenbeleidsnota voor aan de Onderwijscommissie van het Vlaams Parlement. Deze bevatte acties voor het beleid, maar ook voor het onderwijsveld. In 2009 hernieuwde de huidige minister van onderwijs en vorming Pascal Smet dit engagement in zijn beleidsnota. Scholen worden aangezet om met een actief en expliciet talenbeleid de taalvaardigheid van het Nederlands en de vreemdetalenkennis bij de leerlingen te verbeteren. Ook in 2009 werd talenbeleid als indicator opgenomen in het decreet betreffende de kwaliteit van onderwijs.
De onderwijsinspectie kreeg de opdracht om te rapporteren over het talenbeleid in de basis- en secundaire scholen. Het onderzoek gebeurde tijdens de doorlichtingen van december 2009 tot juni 2010. Deze steekproef is weliswaar representatief, maar bevat geen scholen die gelegen zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, noch in Antwerpen of Gent. Alles over de opzet en de resultaten van dit onderzoek lees je in deel III. Je vindt daar ook een samenvatting van het onderzoek.
Daarnaast bevat dit deel ook een bijdrage over het Europees Referentiekader voor moderne vreemde talen (ERK) en de opleidingen vreemde talen in het volwassenenonderwijs. Uit vaststellingen tijdens de doorlichtingen in het volwassenenonderwijs blijkt dat leraren het doorgaans moeilijk vinden om de leerplandoelstellingen talen te interpreteren en te concretiseren. De inspecteus stellen daarbij ook vast dat de leraren weinig vertrouwd zijn met het ERK. In deze bijdrage gaan we op zoek naar verklaringen hiervoor en naar de verschillen en overeenkomsten tussen de doelstellingen talen en het ERK.