Publicatie - Tijdschrift

Over.Werk, 2020, 1: levenslang leren en dynamische loopbanen

Bron: steunpuntwerk.be
30-07-2020
Publicatiejaar: 2020 Editie: 1

Het decembernummer van Over.Werk brengt u twee monitoringartikels, veertien samenvattingen van recent afgerond arbeidsmarktonderzoek en drie 'open debat'-bijdrages.

Een greep uit de vele vragen die in deze editie een antwoord krijgen:

  • Wat is er nodig om in 2030 een werkzaamheidsgraad van 80% te realiseren?
  • Wat is de waarde van diploma-erkenning op de arbeidsmarkt?
  • STEM is populair, maar wat zijn de tewerkstellingskansen?
  • Zelfstandigen in Vlaanderen: wat is hun positie?
  • Hoe krijgt e-leren vorm i…
Bron: https://www.steunpuntwerk.be/over-werk/over-werk-2020-nr-1 - 11-04-2022
Online raadpleegbaar

Geselecteerde artikels (9)

Vakartikel
Publicatiedatum 01-06-2020

Biedt volwasseneneducatie een antwoord op de digitalisering?

Gesteld wordt dat tot 15% van de bevolking tussen 25 en 64 jaar best deelneemt aan volwasseneneducatie. Met 11,3% in EU-28 in 2019 liggen we veraf van het bereiken van deze doelstelling in 2020. In dit artikel wordt aangetoond dat deelname aan volwasseneneducatie...
Vakartikel
Publicatiedatum 01-06-2020
Bevat cijfers en/of statistieken

Digitalisering op de werkvloer

Zeven op de tien werknemers hebben een verbinding met het internet nodig om hun werk te kunnen doen. De laatste decennia is de digitalisering op de werkvloer sterk toegenomen, maar bij een op vijf ondernemingen en organisaties ontbreekt het aan digitale...
Vakartikel
Publicatiedatum 01-06-2020

Drempels en motivatie bij het volgen van opleiding in Vlaanderen. Een analyse op basis van de Adult Education Survey

Op basis van verschillende internationale enquêtes en surveys blijkt dat Vlaanderen zich vaak in de Europese middenmoot bevindt op het vlak van levenslang leren (Van Damme, 2019). De Vlaamse OESO Skills Strategie (OESO, 2019) schreef de matige deelname...
Vakartikel
Publicatiedatum 01-06-2020
Bevat cijfers en/of statistieken

Een profielschets van de baanloze gezinnen in Vlaanderen

De voorbije tien jaar steeg de Vlaamse werkzaamheidsgraad bij 20- tot- 64-jarigen beduidend van 71,5% in 2009 tot 75,5% in 2019. Toch bleef de armoede in Vlaanderen in dezelfde periode nagenoeg onveranderlijk rond de tien à elf procent (Van Lancker, 2019)....
Vakartikel
Publicatiedatum 01-06-2020

Opleidingsdeelname en ongelijkheden op de opleidingsmarkt in Vlaanderen. Een analyse op basis van de Enquête naar de Arbeidskrachten

Zowel de EU2020-doelstelling van de Europese Commissie als het PACT 2020 van de Vlaamse overheid nemen een leven lang leren als een van de belangrijke uitgangspunten op. Het aandeel mensen dat deelneemt aan levenslang en levensbreed leren dient tegen...
Vakartikel
Publicatiedatum 01-06-2020

Uitstroom van personeel uit de publieke sector: baanmobiliteit met verlies aan kwaliteit?

Voor de economische ontwikkeling van een land is een betrouwbare en goed functionerende publieke sector van groot belang. Die staat of valt met de kwaliteit van het openbaar bestuur en zijn ambtenaren en werknemers, en met de kwaliteit van het onderwijs...
Vakartikel
Publicatiedatum 01-06-2020

Autonome motivatie als focus voor te subsidiëren HRM-interventies

Naar aanleiding van de evaluatieopdracht van ESF-Vlaanderen werd een evalueerbaarheidsstudie gemaakt van de ESF-oproep Duurzaam Loopbaanbeleid (DLB) ter voorbereiding van een empirische impactevaluatie. Deze studie had een tweeledige doelstelling. Enerzijds...
Vakartikel
Publicatiedatum 01-06-2020
Bevat cijfers en/of statistieken

De Belgische en regionale opleidingsinspanningen van werkgevers in Europees perspectief. Een analyse op basis van de Continuing Vocational Training Survey

Al sinds het begin van het vorige decennium gaat er steeds meer aandacht naar vorming op de werkvloer. Op Europees, federaal en regionaal niveau worden verschillende beleidsinitiatieven gelanceerd om zowel werknemers als werkgevers te stimuleren om opleidingsinspanningen...
Vakartikel
Publicatiedatum 01-06-2020

Wie werkt, leert. Levenslang leren doorgelicht

De globale academische teneur als het over de staat van levenslang leren in dit land gaat, is ronduit negatief. Het komt er steevast op neer dat Vlaanderen (België) een zeer zwakke prestatie laat optekenen. Nagenoeg altijd wordt dan gerefereerd naar de...
Is editie van
Auteur, Redactie(1)
Uitgever(1)
Acco