In dit rapport vindt u een overzicht van de belangrijkste verwezenlijkingen van de startbanenprojecten Scholen voor Jongeren – Jongeren voor Scholen en Verkeersveiligheid in 2014. Het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) streeft ernaar om zo veel mogelijk laaggeschoolde jongeren de kans te geven om een eerste relevante werkervaring op te doen en tegelijkertijd een opleiding te laten volgen.
Het jaarverslag start met een uitgebreide situering van de startbanenprojecten. Hier stellen we het ontstaan van deze projecten voor en geven we een overzicht van de veranderingen die beide startbanenprojecten sinds de start ondergingen. Hoofdstuk één wordt afgesloten met een schematische voorstelling van de projecten.
In hoofdstuk twee en hoofdstuk drie maken we op basis van de cijfergegevens een analyse van het werkingsjaar 2014 voor de twee startbanenprojecten en hun deelprojecten. We analyseren het aantal plaatsen en we gaan in op de arbeidsovereenkomsten afgesloten in 2014. Daarnaast bekijken we de kenmerken van de startbaners die tewerkgesteld waren in 2014. Op basis van deze analyses geven we doorheen het rapport een overzicht van de verwezenlijkingen uit 2014 en besteden we aandacht aan actiepunten voor het werkingsjaar 2015.
Hoofdstuk vier geeft een overzicht van de budgetten van de verschillende projecten en gaat in op de manier waarop deze budgetten gebruikt werden in 2014.
Hoofdstuk vijf gaat in op de tewerkstellingssituatie van de jongeren die de voorbije jaren een startbaan hebben afgerond. Hoofdstuk zes ten slotte geeft ervaringen weer van zowel startbaners als hun coaches uit het JoJo- en VeVe-project. Er zijn ook korte getuigenissen van startbaners en coaches te vinden doorheen het hele jaarrapport.
Bij de opmaak van dit jaarverslag hebben we ons gebaseerd op relevante cijfers en gegevens uit de databanken van de twee projecten en op tewerkstellingsgegevens van de VDAB. Voor het laatste hoofdstuk hebben we de huidige coaches en startbaners, maar ook startbaners uit het verleden, per mail gecontacteerd om te vragen naar hun ervaringen.