Trends Gazellen maken vaker deel uit van een (internationale) groep. Ze hebben frequenter een internationaal aspect in hun productie, maar hun afzetmarkt is niet noodzakelijk internationaal. Gazellen brengen meer nieuwe producten of diensten uit dan vergelijkbare bedrijven. Het maakt niet veel uit of dat een nieuw product is voor de markt of voor de onderneming. Trends gazellen zijn niet meer in een samenwerkingsverband met andere bedrijven of instellingen terug te vinden dan de vergelijkbare bedrijven – op twee partners voor samenwerking na: universiteiten of hogescholen en consultants. Het verschil tussen Trends Gazellen en andere bedrijven zit maar in beperkte mate in veranderingen of innovatie in de productiemethoden of -technologie. Enkel het toepassen van de Balanced Scorecard en het veranderen van werkwijzen op het vlak van logistiek en distributie vinden we significant frequenter terug bij Trends Gazellen.
Op het vlak van organisatie zijn er belangrijke verschillen. Trends Gazellen passen vaker Teamwerk en Kwaliteitskringen toe. Ze hebben minder vaak eenvoudig gestandaardiseerd werk. Ze sleutelden de voorbije twee jaar ook meer aan hun organisatiestructuur. Gazellen doen meer een beroep op uitzendwerk. Daarnaast maken ze vaker en voor een groter deel van het personeel gebruik van overwerk. Voor alle andere flexibiliteitsinstrumenten is er geen verschil.
Ten slotte besteden Trends Gazellen meer aandacht aan hun personeelsbeleid. Ze leiden meer op, ze hebben vaker competentieprofielen en voeren vaker functionerings- en/of beoordelingsgesprekken. Opmerkelijk is wel dat ze in de uitvoeringsmodaliteiten niet verschillen: het is het doen zelf, niet zozeer de manier waarop die het verschil maakt.
Het onderzoek naar de Trends Gazellen maakt deel uit van de driejaarlijkse Innovatie-Organisatie-Arbeid (IOA) screening van de Stichting Innovatie & Arbeid. De screening gebeurt bij een representatief staal van ondernemingen en organisaties in Vlaanderen. In de 20 minuten durende telefonische interviews worden basisgegevens gevraagd over innovatie, organisatie en de inzet van arbeid. De bevraging levert een uitstekende respons van 57%, wat leidt tot 2.250 eenheden.
In de editie 2011 was voor het eerst een vergelijking mogelijk tussen de top en de gewoon presterende bedrijven voor innovatie, personeelsbeleid en arbeidsorganisatie.
525 bedrijven die in 2010 de titel van Trends Gazellen kregen, deden mee aan de IOA screening 2011. In het kader van een langer lopend onderzoek naar groei en organisatie van snelgroeiende ondernemingen werden ze toegevoegd aan de klassieke steekproef van de IOA screening. Om een zuivere vergelijking mogelijk te maken werden de Gazellen vergeleken met een controlegroep van vergelijkbare bedrijven qua sector en grootte, die geen Gazelle waren in 2010.