De Belg gaat gemiddeld 2 keer per jaar op vakantie. Goed weer, een scherpe prijs maar ook cultuur en natuur zijn de belangrijkste factoren om een reis te kiezen. Een zonnebril en zwemgerief zijn onmisbaar in onze valies. En de Belg kan tijdens zijn vakantie moeilijk loskomen van zijn gsm of smartphone. Factoren die een vakantie verknallen, zijn tegenvallend weer of gebrekkige hygiëne. En onze vakantie mag ook iets kosten: bijna de helft spendeert meer dan 900 euro per persoon aan zijn vakantie.
De TUI Vakantiemeter is een onderzoek uitgevoerd door iVOX bij 1.000 Belgen naar hun vakantieverwachtingen en –gewoontes.
- Het onderzoek peilde naar het ultieme vakantiegevoel. Voor 29% van de Belgen staat vakantie synoniem met het ontdekken van bezienswaardigheden of leuke plekjes. Tot rust komen in de natuur of op een afgelegen plek zorgt voor die ervaring bij 19% van de ondervraagden. Voor 17% is vakantie zonnen bij het zwembad of op het strand. En 14% geniet pas echt van vakantie als hij zich van niks aantrekken en zich goed in de watten laten leggen. Nieuwe culturen ontdekken is vakantie voor 9%.
- Maar het zijn vaak andere factoren die de keuze van de reisbestemming bepalen. Dat de kostprijs (23%) en het weer (20%) belangrijke factoren zijn bij de vakantiekeuze, ligt in de lijn van de verwachtingen. Opvallend is dat de afstand (9%) en vooral de veiligheid (6%) minder impact hebben op de vakantiekeuze.
- Een kwart van de Belgen heeft het niet zo voor luidruchtige toeristen of plekken waar massaal veel mensen samen zijn. Maar het zijn vooral het slechte weer en gebrekkige hygiëne die een vakantie kunnen verpesten.
- Toch houden we nauwelijks rekening met slecht weer als we op reis gaan. Slechts 2% neemt een regenjas mee.
- We gaan gemiddeld 2 keer per jaar op vakantie. Maar bijna een kwart van de Belgen trekt er minstens 3 keer per jaar op uit.
- 43% plant zijn vakantie minstens 4 maand op voorhand. 1 op 5 beslist lastminute (minder dan een maand op voorhand). Meer dan de helft (55%) van de vakantiegangers kiest voor een hotel of vakantiehuis met alles erop en eraan. En die vakantie mag ook iets kosten.
- Het zijn vooral de vakantiegangers die op zoek gaan naar authenticiteit, rust, natuur en hotels met persoonlijkheid die een groter budget voor hun reis reserveren.
- Tot slot valt het op dat 30% rekening houdt met het werk om het tijdstip te bepalen waarop er van vakantie wordt genoten. 37% kiest de periode in functie van de prijs. 42% gaat op reis omdat hij het gewoon is om op dat moment op vakantie te vertrekken. Juli en september (en niet augustus) zijn trouwens de maanden waarin de meeste mensen op vakantie vertrekken.