De Kust lokt in vergelijking met vijf jaar geleden meer nieuwe bezoekers en het kustpubliek is ook jonger. Zee, strand en een gezellige vakantiesfeer blijven dé authentieke troeven van de Kust. Dat blijkt uit het vijfjaarlijks kustonderzoek van Westtoer. Toerisme Vlaanderen heeft dit onderzoek mee betaald en zal de resultaten gebruiken om zijn buitenlandpromotie nog beter af te stemmen op het doelpubliek.
Westtoer bevroeg meer dan 4 000 vakantiegangers in hotels, huurvakantiewoningen, vakantiecentra, vakantieparken, jeugdlogies en op campings. 19 procent van de bezoekers komen uit het buitenland, met Frankrijk en Duitsland voorop (5%) en Nederland als derde buitenlandse markt (4%). In totaal ontvangt de Kust jaarlijks ongeveer 2,5 miljoen vakantiegangers in commercieel logies die samen ongeveer 800 miljoen euro besteden. De grootste besteders zijn de Engelsen en de Luxemburgers.
De Kust heeft een trouw publiek dat graag terugkomt, vaak ook naar dezelfde badplaats. Maar in vergelijking met het gelijkaardig onderzoek in 2011 trekt de Kust ook meer nieuwe bezoekers (23% in 2016, 18% in 2011). Opvallend is ook dat het kustpubliek jonger is dan in 2011: één derde (34%) van de vakantiegangers is jonger dan 18 jaar (27% in 2011) en slechts 32% is ouder dan 50 jaar (40% in 2011).
De drie belangrijkste motivaties om een vakantie aan zee door te brengen zijn een omgeving om tot rust te komen (48%), de gezonde zeelucht (45%) en het unieke decor van zee en strand (38%). Ook de familievriendelijke omgeving (29%), de gezellige vakantiesfeer (28%) en het aantrekkelijk wandelaanbod (28%) spelen een belangrijke rol. Maar de vakantieganger verwacht wel nog meer faciliteiten bij slecht weer en een betere prijs/kwaliteitsverhouding bij restaurants en cafés. Specifiek voor de logies is er ook nog ruimte voor verbetering van het comfort.
Het vijfjaarlijks kustonderzoek werd uitgevoerd met financiële steun van Toerisme Vlaanderen. Toerisme Vlaanderen gebruikt de inzichten uit het onderzoek om zijn promotie in de buurlanden nog verder te verfijnen. We doen dit consequent aan de hand van de troeven die ons onderscheiden zoals gastronomie, erfgoed en fietsen. Daarnaast blijven we ook de komende jaren volop in onze bestemming investeren om nog meer toeristen op een kwalitatieve manier te ontvangen.
Bron: http://www.toerismevlaanderen.be