In 2019 bedroeg de omzet van de drie sectoren van de handel (G45-G47) in totaal 612 miljard euro wat een stijging is met 1,1 % ten opzichte van 2018. De omzet van de dominante subsector, 47.1 “detailhandel in niet-gespecialiseerde winkels” steeg met 1,6 % in 2019. Categorie 47.11 “detailhandel in niet-gespecialiseerde winkels waarbij voedings- en genotmiddelen overheersen”, bestaande uit superettes en supermarkten, is de grootste categorie van deze subsector en zag haar omzet toenemen met 1,5 % in 2019. Subsector 47.2 “detailhandel in voedings- en genotmiddelen in gespecialiseerde winkels” kende een lichte daling van zijn verkoop met 0,6 % in 2019. In 2019 was de omzetgroei van die subsector minder dynamisch dan die van de detailhandel in niet-gespecialiseerde winkels waarbij voedings- en genotmiddelen overheersen (47.11). Dat betekent voor 2019 een lichte stijging van het marktaandeel van de grote warenhuisketens en superettes ten opzichte van de gespecialiseerde winkels. Die trend die begon in 2012 werd enkel onderbroken in 2018.
De categorie 47.91 “verkoop op afstand” vertoont een sterk stijgend omzetcijfer.
Het aantal arbeidsplaatsen in de hele handelssector (G45-G47) steeg met 0,8 % tijdens de eerste 9 maanden van 2019 ten opzichte van dezelfde periode van 2018 wat een gemiddelde van 504.623 arbeidsplaatsen is.
In 2018 was de hele handelssector (G45-G47) een netto oprichter van ondernemingen. Er werden 14.602 ondernemingen opgericht tegenover 13.165 schrappingen wat een netto saldo van 1.437 ondernemingen geeft.
In 2019 kende de hele handelssector (G45-G47) een ongunstige evolutie op het vlak van faillissementen, die toenamen met 3,6 % ten opzichte van 2018. Het aantal verloren arbeidsplaatsen als gevolg van die faillissementen in de hele handelssector (G45-G47), kende dezelfde trend als bij faillissementen, met een stijging van 7,3 % ten opzichte van vorig jaar.
Het aantal onlinekopers blijft toenemen. Ten opzichte van de buurlanden zijn de Belgische online aankopen toch nog steeds laag. Het gedeelte van de Belgische bevolking dat nog nooit online winkelde bedraagt 18 % in 2019.
De onlineverkoop bij Belgische kmo’s evolueert positief en is hoger dan in de buurlanden. Terwijl in 2015 nog maar 24 % van de Belgische kmo’s online verkochten, was dat reeds toegenomen tot 29 % in 2019 wat veel hoger is dan het Europees gemiddelde dat 18 % bedroeg in 2019.