Op 22 juni 2019 trad het decreet Basisbereikbaarheid in werking. Een vernieuwde visie op openbaar vervoer staat hierbij centraal. Hierbij wordt afgestapt van het principe van ‘basismobiliteit’. Het decreet, dat onder meer combimobiliteit introduceert als uitgangspunt van het mobiliteitsbeleid, beoogt het openbaar vervoer in Vlaanderen grondig om te vormen van een aanbodgericht openbaar vervoer naar een meer vraaggestuurd systeem.
Een goede organisatie van de mobiliteit overstijgt de gemeentegrenzen. Met de oprichting van 15 vervoerregio’s en evenveel vervoerregioraden wenst de Vlaamse overheid de regionale aanpak een boost te geven. De Vervoerregio Brugge is een van die 15 vervoerregio’s en behelst volgende gemeenten en steden: Beernem, Brugge, Blankenberge, Damme, Jabbeke, Knokke-Heist, Oostkamp, Zedelgem en Zuienkerke.
De vervoerregioraad, bestaande uit de gemeentebesturen uit de regio, de diensten van het Vlaamse beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken, Departement Omgeving, NMBS en Infrabel en de provincie, stelt een mobiliteitsplan op voor de volledige regio en zal dit ook verder opvolgen en evalueren. Het mobiliteitsplan legt de globale mobiliteitsvisie voor een langere termijn vast voor de vervoerregio, en dat voor alle vervoersmodi. Dit plan behandelt de belangrijke mobiliteitsuitdagingen van de regio waaronder het realiseren van een volwaardig fietsbeleid, het uitwerken van een visie op het openbaar vervoer, het structureren van het wegennet, het bepalen van strategische maatregelen voor de verbetering van de doorstroming en het verhogen van de verkeersveiligheid.
Het openbaarvervoerplan voor de regio is een onderdeel van het regionale mobiliteitsplan, dat zich toespitst op het openbaar vervoer netwerk zoals het er vanaf januari 2022 zal uitzien. Bij het ontwerpen van dit openbaar vervoernetwerk dienen de uitgangspunten van het decreet ‘basisbereikbaarheid’ gehandhaafd te worden. Deze staan in een volgende sectie omschreven. Het voorliggend plan omschrijft onder andere hoe het kernnet en aanvullend net er zullen gaan uitzien en hoe dit tot stand is gekomen. Daarnaast wordt ook het vervoer op maat – de onderste laag van het netwerk – in detail toegelicht.