De Zorgenquête 2021 bevroeg naast het voorkomen van verschillende informele zorgvormen ook de
mening van Vlamingen betreffende overheid en zorg. Aan de gehele Vlaamse bevolking werd gevraagd
de voor hen belangrijkste steunmaatregel aan te duiden die de overheid moet nemen om informele
zorgverleners te ondersteunen. De helft van de Vlamingen vindt kwaliteit garanderen in de professionele zorg de belangrijkste steunmaatregel. Eén vierde van de Vlamingen vindt het inzetten op ondersteuning van informele zorgverleners door geld te geven, opleiding en training of de combinatie werk
en zorg te vergemakkelijken de belangrijkste steunmaatregel. Daarnaast werd in een open vraag
gevraagd welke boodschap Vlamingen aan de Vlaamse minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
willen meegeven. De top 5 meest voorkomende antwoorden van de Vlaamse bevolking zijn: betaalbare
zorg en meer terugbetaling (10,6%), betere/eerlijke verloning voor het zorgpersoneel (8,1%),
wachtlijsten wegwerken (6,8%), informele zorg promoten en/of ondersteunen (6,6%) en meer
zorgpersoneel (6,5%).
Tot slot konden we niet voorbij aan de realiteit waarin de Zorgenquête werd afgenomen (tussen mei en
juli 2021), namelijk de Coronacrisis. Over het algemeen geeft een groot aandeel personen die een
bepaalde vorm van (in)formele hulp ontvangt aan dat de hoeveelheid hulp hetzelfde is gebleven tijdens
de Coronacrisis. We zien vooral dat Vlamingen minder hulp kregen tijdens de Coronacrisis bij de opvang
van hun kinderen (44,9%) en als deze hulp van een zorgvrijwilliger komt (30,8%). Maar anderzijds zien
we ook dat Vlamingen aangeven dat ze meer hulp ontvingen, zo geeft ongeveer één op vijf Vlamingen
aan dat hij of zij meer hulp van een mantelzorger of een professional ontving tijdens de Coronacrisis. Bij
het aanbieden van informele hulp zien we dat vooral zorgvrijwilligers aangeven dat ze minder hulp
boden (40,6%). Tegelijk geeft één derde van de mantelzorgers aan dat ze meer hulp boden tijdens de
Coronacrisis.
Uit het voorgaande blijkt dat er in Vlaanderen heel wat gezorgd wordt via verschillende vormen van
informele zorg. Deze hebben op hun beurt verschillende uitdagingen en ondersteuningsbehoeften,
maar ook binnen de verschillende informele zorgvormen zien we andere ondersteuningsnoden naar
achtergrondkenmerken van de informele zorgverlener en naar de eigenschappen van de zorgsituatie.