Vele bedrijven hadden vroeger al aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar een meer systematische benadering is recent. Ze hebben economische motieven, maar zien het ook als een verantwoordelijkheid om meerwaarde te genereren op meerdere domeinen tegelijk. De kern van MVO sluit aan bij de kernactiviteiten. Verder richt MVO zich op de belangen van de direct belangrijke stakeholders. Er is aandacht voor profit of een verantwoord marktbeleid. De milieu-invalshoek is vaak de eerste aanzet voor MVO. Personeelsbeleid en MVO komen iets minder uit de verf. Dit wordt meer als een vanzelfsprekend deel van het bedrijfsbeleid beschouwd. Communicatie met omwonenden en de gemeenschap is belangrijk. Een aantal organisaties verleent expliciet steun aan maatschappelijke projecten.
Naarmate de bedrijven meer ervaring met MVO verwerven, pakken ze het MVO-management formeler aan, met onder meer expliciete verslaggeving, maar wordt het ook complexer. Werknemersvertegenwoordigers zijn van de MVO-initiatieven op de hoogte, maar de dialoog met werknemers, werknemersafgevaardigden en andere stakeholders heeft niet overal duidelijke contouren. MVO brengt wel een grotere transparantie van en sterkere verantwoording voor het bedrijfsbeleid met zich mee. Eens die bal aan het rollen gaat, lijkt een bedrijf, ook omwille van de geloofwaardigheid, de ingeslagen weg verder te bewandelen.