Regio toont haar toeristische ambities
Op 10 juni 2013 presenteerde Westtoer in aanwezigheid van minister Bourgeois en ruim 160 beleidsmakers en ondernemers uit de toeristische sector het nieuwe Strategisch Beleidsplan voor het Brugse Ommeland 2013-2018. Met het plan zorgde Westtoer voor een vernieuwde dynamiek op vlak van toerisme en recreatie. De herlancering van het fietsnetwerk in 2016, het verder ontwikkelen van het karaktervol kleinschalig logiesaanbod, het uitspelen van cafés en restaurants met karakter en het uitbouwen van het Landschapspark Bulskampveld tot een toeristisch topproduct zijn de grote uitdagingen voor de komende jaren.
Het inrichten en profileren van het Brugse Ommeland als een fietsregio bij uitstek.
De basisstructuur van het fietsnetwerk is gerealiseerd. Nu wil Westtoer inzetten op het realiseren van de belangrijkste missing links, het aanpakken van knelpunten inzake verkeersveiligheid en het verhogen van het comfort en de belevingswaarde voor de fietser. “Het fietsnetwerk vormt de basis voor vernieuwende recreatieve fietsproducten. De trajecten worden geoptimaliseerd voor toepassingen op smartphones en tablets. Het vernieuwde ‘fietsnetwerk 2.0’ is gepland voor 2016”, aldus Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter van Westtoer.
Versterken van de promesse ‘Karaktervol logeren in het Groen’.
In het Brugse Ommeland willen we het karaktervol kleinschalig logiesaanbod verder ontwikkelen. Daarnaast is het van belang om het aanbod op vlak van toeristisch kamperen in het groen te vergroten. In laatste instantie willen we een aantal proeftrajecten met betrekking tot innovatieve logiesvormen zoals glamping (glamorous camping), boomhutten, ecologies, … lanceren.
Cafés en restaurants met karakter uitspelen als toeristische troef
De vele kleine en charmante eet- en drinkgelegenheden die her en der in het Brugse Ommeland te vinden zijn, moeten we meer in de kijker plaatsen door gerichte acties en het stimuleren of zelf ontwikkelen van evenementen. We moeten werken aan een betere samenwerking tussen publieke en private sector en inzetten op het verhogen van de kwaliteit en de belevingswaarde.
Het Landschapspark Bulskampveld uitbouwen tot een attractief toeristisch product
Het Landschapspark Bulskampveld is het grootste aaneengesloten bosgebied van West-Vlaanderen (Oostkamp, Beernem, Ruiselede, Wingene en Aalter). Het moet verder uitgebouwd worden tot een bovenregionaal toeristisch-recreatief bestemmingsgebied. Een wervende attractie en aantrekkelijke onthaalvoorzieningen kunnen het Landschapspark op de toeristisch-recreatieve kaart zetten.
Het Brugse Ommeland: bestemming voor korte vakanties
Westtoer blijft verder inzetten op de profilering van de regio als een bestemming voor een ‘kortbij’-vakantie. Vlamingen en Nederlanders zijn de belangrijkste doelgroep. Wervende campagnes vormen de basis voor deze marktstrategie. Toeristen die ter plaatse zijn, krijgen uitgebreide praktische informatie. Op deze manier wordt het ‘merk’ Brugse Ommeland verder uitgebouwd. Ook het veelvuldig gebruik van het nieuwe logo en de vermelding van de naam zal bijdragen tot een grotere bekendheid van de regio.