CIJFER VAN DE MAAND ► 3,2%
Dat is het percentage van de totale oppervlakte in het Vlaamse Gewest, ingenomen door onbebouwde percelen in woongebied. Dat leren ons cijfers van 2019 uit het ‘register voor onbebouwde percelen’.
Deze cijfers vormen een inschatting van hoeveel bouwgronden er in aanmerking komen om voor het eerst woningen op te bouwen. Het gaat om percelen die in 2019 onbebouwd waren en in woongebied liggen, of in een niet-vervallen vergunde verkaveling.
Opgelet! Woongebied omvat ook woonuitbreidingsgebieden. Om deze woonuitbreidingsgebieden aan te snijden voor nieuwe ontwikkeling, gelden strengere voorwaarden. Bouwen is er niet altijd mogelijk. Zo’n 14% van de onbebouwde percelen in Vlaanderen ligt in woonuitbreidingsgebied. Een beperkt aantal van de onbebouwde percelen in woongebied (1,6%) is zelfs zonevreemd, wat bebouwing zeer moeilijk maakt.
West-Vlaanderen scoort lager dan het gemiddelde
Vlaams-Brabant (3,9%), Limburg (3,8%), Antwerpen (3,5%) en Oost-Vlaanderen (3,5%) scoren hoger dan het Vlaamse cijfer (3,2%). Opvallend is het lage cijfer van West-Vlaanderen, waar slechts 1,6% van de totale oppervlakte bestaat uit onbebouwde percelen in woongebied.
Ter illustratie op het kaartje de West-Vlaamse gemeenten die veel lager dan gemiddeld scoren (donkerblauw ingekleurd): Lo-Reninge (0,1%), Vleteren (0,2%), Veurne (0,4%), Zuienkerke (0,4%), Alveringem (0,4%) en Heuvelland (0,5%).
Dit is de top tien van de gemeenten met het hoogste percentage oppervlakte ingenomen door onbebouwde percelen in woongebied: Keerbergen (10,2%), Sint-Martens-Latem (9,9%), Affligem (9,2%), Tremelo (8,8%), Kuurne (8,5%), Leopoldsburg (8,3%), Zoersel (8,1%), Haaltert (8,0%), Zonhoven (7,7%) en Denderleeuw (7,6%).
NIEUW op provincies.incijfers.be
• NIEUW | thema Inclusieve Arbeidsmarkt.
• NIEUW | thema Arbeidsmarkt / Landbouw | Seizoenarbeid in land-en tuinbouw (Q1 2015 - Q4 2020).
• NIEUW | thema Mobiliteit | Onderverdeling laadpunten naar vermogen (2020-2023).
• NIEUW | thema Onderwijs | Hoger onderwijs naar woonplaats (2017-2021), hoger onderwijs naar vestigingsplaats van de onderwijsinstelling (2017-2021), gemeentelijke pendelstromen (2017-2021).
• HERWERKING | thema Ruimte | Verharding(sgraad) o.b.v. de jaarlijkse bodemafdekkingskaart (2013-2021).
• HERWERKING | thema Wonen | Sociale huurwoningen: uitsplitsing in officiële statistiek (met data op gemeenteniveau) en eigen verwerking op basis van adresgegevens (met data op statistische sectorniveau), met aangepaste themaboom en aangepaste metadatafiches.
• UITBREIDING | thema Wonen / Klimaat | Toevoegen EPB: zonnepanelen, zonnecollectoren, warmtepomp (2014-2021).
• ACTUALISATIE | thema Mobiliteit | Enquête woon-werkverkeer FOD Mobiliteit en Vervoer (2022) - niet vrij toegankelijk via de databank, wel via navraag bij D&A maar dit uitsluitend voor interne analyses en beleidsvoorbereiding.
• ACTUALISATIE | thema Mobiliteit | Laadpunten (2023).
• ACTUALISATIE | thema Landbouw | Zorgboerderijen (2023), bioboerderijen (2022).
• ACTUALISATIE | thema Welvaart en armoede | Kredietnemers (2023), personen in collectieve schuldregeling (2023).
• ACTUALISATIE | thema Gezondheid en handicap | Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood, zwaar zorgbehoevenden en mensen met een handicap (2022).
• ACTUALISATIE | thema Klimaat | PV-benuttingsgraad (2022), grondwatervergunningen bedrijven (2023).
• ACTUALISATIE | thema Wonen | Eigen verwerking kadasterkubus naar huurder/eigenaar, eigenschappen woonpatrimonium (2022), sociale huurwoningen SHM en SVK, m.u.v. leegstand SVK (2022).
• ACTUALISATIE | thema Nationaliteit, herkomst en taal | Nieuwkomers volgens Vlaams inburgeringsbeleid (2021).
IN DE KIJKER ► Nieuw rapport Mobiliteit
In het gloednieuwe mobiliteitsrapport vind je de meest recente cijfers over verplaatsingsgedrag, verplaatsingspotentieel, mobiliteitsinfrastructuur en verkeersveiligheid. Je kunt de cijfers opvragen per gemeente en/of provincie en vergelijken tussen gebieden. Info krijg je via bevattelijke kaarten en grafieken.
Het bijhorende mobiliteitsdashboard geeft een inzicht in de belangrijkste kernindicatoren.
Het eerste deel van het rapport gaat over verplaatsingsgedrag. De focus ligt op de verplaatsing naar het werk, een belangrijk onderdeel van de algemene mobiliteit. We bekijken de pendelbewegingen in het kader van woon-werkverkeer, de schoolpendel en de recentste evoluties in duurzaam verplaatsingsgedrag. Ook verplaatsingsgedrag in de vrije tijd komt aan bod.
In een tweede deel lichten we het verplaatsingspotentieel toe. Het gaat dan om de nabijheid van vervoersmiddelen en de kwaliteit en kwantiteit van het publieke mobiliteitsaanbod. Het derde deel van het rapport gaat over infrastructurele veranderingen: het aantal laadpalen, het aantal meter fietssnelweg (en de kwaliteit ervan) en de nabijheid van mobiliteitsmogelijkheden worden belicht.
In het laatste deel staan we stil bij verkeersveiligheid of het creëren van een veilige verkeerssituatie. De mate waarin men zich veilig voelt in het verkeer, beïnvloedt de individuele mobiliteit en speelt een rol in de vervoersmiddelenkeuze die men maakt.