Met dit project zetten de 5 Vlaamse provincies in op een efficiënt en effectief detailhandelsbeleid en een florerend en toekomstgericht detailhandelsapparaat. Ze willen dit beleid, dat kernversterking en lokaal kopen als uitgangspositie heeft, meer baseren op slimme data en tools om het zo meer onderbouwd, accurater en performanter te maken, alsook benchmarking mogelijk te maken. De prioritaire doelstellingen zijn:
- Alle gemeenten in Vlaanderen voorzien van bijkomende relevante data en informatie
- Deze bijkomende data zo goed mogelijk integreren met de reeds beschikbare data
- Het verhogen van de bruikbaarheid, toegankelijkheid, vergelijkbaarheid en inzetbaarheid van slimme data via bestaande dashboards en platformen
Via het project krijgen de gemeenten bijkomende data ter beschikking en worden ze geholpen om deze te vertalen naar hun detailhandelsbeleid.
Ook detailhandelaars zelf zullen gebruik kunnen maken van bepaalde data om zo hun verkoop beter te analyseren en performanter te maken of om betere keuzes te kunnen maken bij (her-)allocaties van nieuwe of bestaande winkels.
In het project wordt specifiek ingezet op data en informatie die een impact hebben op hygiëne en veiligheid, gezien hiervan een blijvende impact verwacht wordt in het post-Corona-tijdperk. De meest relevante leerpunten worden onderling tussen de partners uitgewisseld en vertaald tot praktische tips en tools voor de gemeenten in Vlaanderen.