Op 24 september 2021 keurde de federale regering “Be Cyclist” goed, het eerste federaal Actieplan ter promotie van de fiets. De in dit plan opgenomen acties sluiten aan bij de doelstelling van het federaal regeerakkoord om een ambitieuze modal shift tot stand te brengen en meer mensen te overtuigen om voor actieve vervoersmodi te kiezen, en in het bijzonder voor de fiets.
“Be Cyclist” wil het gebruik van de fiets bevorderen voor de verplaatsingen van werknemers. In dit kader hebben de vice-eersteministers Dermagne, Gilkinet, Vandenbroucke en Van Peteghem de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven en de Nationale Arbeidsraad (hieronder: de Raden) gevraagd om een schriftelijke bijdrage aan de regering te leveren over diverse aspecten van het gebruik van de fiets voor het woon-werkverkeer.
Op 17 mei 2022 brachten de Raden een verslag uit dat een eerste bijdrage vormt in antwoord op deze gezamenlijke vraag. Dit verslag begint met een hoofdstuk waarin aangetoond wordt dat het sociaal overleg een belangrijke hefboom vormt naar vlotter en duurzamer woon-werkverkeer. Vervolgens bevat het enkele eerste vaststellingen uit de factuele analyse van de secretariaten van de Raden die in uitvoering is over de (elektrische) fiets in het kader van het woon-werkverkeer. Deze vaststellingen hebben betrekking op het actueel gebruik van de fiets voor het woon-werkverkeer en het groeipotentieel ervan op basis van de woon-werkafstand. Hierbij wordt rekening gehouden met de obstakels in het gebruik van de fiets voor woon-werkverplaatsingen. Ook worden de verschillen in aanwezigheid, hoogte en modaliteiten van de vergoedingen voor fietspendelaars tussen paritaire (sub)comités belicht. Vervolgens bevat het verslag een aantal concrete vragen van de Raden over de geplande studies m.b.t. de impact van het mobiliteitsbudget op het fietsgebruik en m.b.t. de kosten-batenanalyse van de fiets voor de samenleving. Het verslag sluit af met beleidsaanbevelingen van de Raden ter promotie van de combinatie trein-fiets.