Dit GAS-jaarverslag bevat informatie, cijfermateriaal en opmerkingen m.b.t. de afhandeling van alle ontvangen GAS-vaststellingen in de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022. Belangrijke opmerking is dat bij de opmaak van dit verslag nog niet alle dossiers volledig afgerond zijn en er nog heel wat dossiers lopende en/of onvolledig zijn.
Met 760 ontvangen GAS-vaststellingen en een stijging van 12% t.o.v. 2021 (toen ook al 681 GAS-vaststellingen) werd voor het tweede jaar op rij een record neergezet en kan volgende top 3 gemaakt worden:
- In iets meer dan de helft van de gevallen (59%) ging over het ‘Sluikstorten van afval’, nl. 452 vaststellingen. Sluikstorten wordt verder nog ingedeeld in een aantal subcategorieën, met op kop ‘Sluikstorten inbreuk op de afvalkalender’ met zo’n 226 vaststellingen, gevolgd door ‘Sluikstorten op openbare plaatsen’ met in totaal 183 vaststellingen. Bij die laatste subcategorie konden heel wat daders betrapt worden op het weggooien van sigarettenpeuken (137 vaststellingen), en dit dankzij de inzet van de OVAM-vaststellers die vanuit de Vlaamse Regering aangeworven werden om de lokale besturen te ondersteunen in de handhaving van ‘Zwerfvuil’ via GAS.
- Verder zien we opnieuw een stijging van ‘Wildplassen’, nl. 124 vaststellingen (16%). In 2021 en in 2020 waren deze cijfers laag en ongetwijfeld te wijten aan de Coronamaatregelen, maar wildplassen komt duidelijk terug vaker voor in hoofdzakelijk de uitgaansbuurt.
- De top 3 kan afgesloten worden met ‘Nachtlawaai’ door particulieren: 42 vaststellingen (6%). Een daling ten opzichte van vorig jaar, waarin de nasleep van Corona nog duidelijk voelbaar was en vaker thuis gefeest werd. In 2022 waren er opnieuw volop mogelijkheden om zich terug te mengen in het sociale leven, wat misschien wel een reden is voor deze daling.
Wat tot vorig jaar nog nooit steeg, waren de bedragen van de GAS-boetes. Want sinds de eerste toepassing van GAS in Brugge (2011) bleven die ongewijzigd, en dat terwijl het aantal dossiers en de werkdruk wel stijgt. Om toch min of meer “uit de kosten te komen” was een “prijsstijging” van de GAS-boetes dan ook onvermijdelijk. Daartegenover wordt echter maximaal ingezet op de bemiddelingen en wordt aan iedereen de kans geboden om, wanneer men de bemiddeling weigert en toch verkiest om de geldboete te betalen, dit via een afbetalingsplan te doen.
In 2022 konden we voor de bemiddeling gelukkig verder bouwen op de fundering die in 2021 werd gelegd. Want, in maar liefst 351 GAS-dossiers vond een bemiddelingsaanbod plaats. En dat bemiddelingsaanbod willen we in de toekomst nóg verder uitbreiden, want het ganse GAS-team gelooft sterk in de kracht van deze alternatieve maatregel. Ingaan op zo’n bemiddelingsaanbod is niet alleen een kans om de “schade die voortvloeit uit een inbreuk” op een alternatieve manier te herstellen maar ook om de geldboete te doen vervallen. Een GAS-bemiddeling biedt bovendien ook pedagogisch een meerwaarde, zeker bij minderjarigen, en dit los van en ter aanvulling op de gezinscontext en schoolomgeving.