2020 was een zo uitzonderlijk jaar dat het een open deur intrappen is wanneer je het uitzonderlijk noemt. De Engelse taal stelt zo mooi: ’if you can’t stand the heat, get out of the kitchen’. VLAM is in dat annus horribilis
niet uit de keuken gekomen, zelfs niet eventjes.
Het begon met het vlot omgooien van campagnes: van ‘samen genieten’ naar ‘samen op afstand genieten’. Het begon met ‘hoe kunnen we de siertelers hun planten mee aan de man brengen’. Het vervolgde met de moeilijke beslissing om sommige EU-programma’s op te schorten en iedereen aan de grond te houden. Het vervolgde met thuiswerken en intern herorganiseren.
Na de zomer bogen we de situatie om: we introduceerden een nu al niet meer weg te denken formule van matchmaking en speeddating met importeurs waar dan ook ter wereld en we pasten nog meer campagnes aan. We volgden het consumentengedrag maand na maand op. Meten is immers weten. De consument wisselde van funshoppen naar runshoppen. We zagen onze land- en tuinbouw groeien in de perceptie van de mensen. In juni maten we op dat 88% van de mensen een sterke inlandse land- en tuinbouw belangrijk vindt. Een van de redenen voor deze cijfers is het belang dat de burger hecht aan lokale economie. Soms laat de waan van de dag een andere indruk na. Gelukkig meten we.
Lokaal, in de ruime zin van het woord, werd belangrijker en dat willen we vasthouden. Niet enkel korte keten, ook productie, verwerking, alle vormen van verkoop, horeca. 21 organisaties tekenden een intentieverklaring tot het charter ‘voedsel verbindt boer en burger’. Minister Crevits engageerde zich hiervoor. In 2021 zullen we met 31 organisaties een ambitieus charter ondertekenen.
Midden in dat gewoel - mag ik voor één keer de eigen organisatie feliciteren? - stegen VLAM en elke medewerker boven zichzelf uit. Zonder aarzelen namen we allen een nieuwe rol op. We startten dankzij subsidies van de Vlaamse Regering een incubator voor de sector, virtuele platformen werden op de wereld gezet en Vlaamse connecties met Ali Baba werden met steun van VLAM tot stand gebracht. Lekkervanbijons.be piekte, kerstavond noteerden we een dagrecord van 80.000 bezoeken, voor heel 2020 stond de teller op 17,5 miljoen bezoeken!
Het bestuur startte een visiedocument op voor de toekomst. De door de Vlaamse Regering gevraagde hervorming krijgt zijn beslag.
2020 was het jaar waarin voeding opnieuw een stukje van zijn echte waarde herwon in de geest van de consument. Het jaar waarin de hardwerkende boeren en tuinders respect kregen, samen met zorgverleners. 2020 was het jaar waarin we leerden dat je ook zonder vliegtuig aan internationale relaties kan bouwen.
2020 was het jaar waarin inventiviteit en innovatie ons vleugels gaven. Het was een annus horribilis, maar ook een dat ons versneld een nieuw en
uitdagend pad op stuurde. U bent bij deze uitgenodigd om in 2021 mee op expeditie te gaan.