Duaal en alternerend leren zijn het werk van vele handen. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Leerlingen krijgen een begeleiding door vakleerkrachten en trajectbegeleiders op school of in het
opleidingscentrum, waar op de werkvloer de mentor klaarstaat om de leerling op sleeptouw te nemen en te coachen. Samen realiseren deze partners eenzelfde opleidingsplan en worden competenties aangeleerd op de werkplek en in de klas. Na een duaal traject stapt een leerling versterkt naar de arbeidsmarkt of naar verdere studies.
Het Vlaams Partnerschap Duaal Leren streeft als regisseur naar een netwerk van voldoende én kwalitatieve leerwerkplekken voor alle leerlingen die kiezen voor een duale of alternerende opleiding. De
decretale opdrachten van het Partnerschap worden gedelegeerd naar de sectorale partnerschappen en VDAB/DWSE, bij gebrek aan een sectoraal partnerschap. Daarnaast leveren ook de individuele scholen
een belangrijke bijdrage in het zoeken van nieuwe werkplekken. In de samenstelling van het Vlaams Partnerschap Duaal Leren en van de sectorale partnerschappen herkent u de gedeelde
verantwoordelijkheid van werk- en onderwijspartners.
Dit monitoringsrapport biedt een overzicht van de acties die het Vlaams Partnerschap Duaal Leren en de sectorale partnerschappen hebben opgezet in het schooljaar 2020-2021. Onder andere door het informeren van ondernemingen, inzetten op tijdige erkenningen van leerondernemingen én opvolgen van de mentoren versterken deze sectorale partnerschappen het landschap aan erkende leerwerkplekken. Op basis van cijfers voorzien door het Departement Werk en Sociale Economie en het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) is een stand van zaken weergegeven.
Als voorzitter van het Vlaams Partnerschap Duaal Leren ben ik getuige van de volgehouden inzet van alle stakeholders om, ondanks de gekende uitdagingen vanuit COVID-19, waar mogelijk leerlingen kansen te bieden om te leren op de werkplek. Vanuit het geloof in de meerwaarde van leren op de werkplek binnen opleidingen in het secundair onderwijs, blijven zowel onderwijsverstrekkers als sociale partners de schouders zetten onder duaal leren. Ik ben hen daar heel erkentelijk voor.
We kijken de toekomst hoopvol tegemoet, ook met een blik op de verruiming van duaal leren naar het volwassenenonderwijs. Het Vlaams Partnerschap Duaal Leren is zeker bereid om samen met de sectorale partnerschappen ook voor cursisten in het volwassenenonderwijs garant te staan voor voldoende en kwaliteitsvolle leerwerkplekken. Zo zetten we leren op de werkplek extra kracht bij. Vanuit gezamenlijke inspanningen komen we ongetwijfeld tot beloftevolle resultaten