Dit jaarrapport biedt een overzicht van de acties die het Vlaams Partnerschap Duaal Leren en de sectorale partnerschappen hebben opgezet in het schooljaar 2022-2023.
In het schooljaar 2022-2023 steeg het aantal ontwikkelde standaardtrajecten. Er zijn 190 verschillende standaardtrajecten die ingericht kunnen worden. In 2022-2023 werden in het secundair onderwijs 313 ontvankelijke programmatieaanvragen ingediend en in het buitengewoon secundair onderwijs waren dat er 70. In dit schooljaar was er opnieuw een stijging van het aantal ingerichte standaardtrajecten ten opzichte van vorige schooljaren.
Het aantal leerlingen in duaal leren stijgt ook in het schooljaar 2022-2023. De dalende trend in de Leertijd en in DBSO zet zich eveneens verder, dit als gevolg van de integratie van Leren en Werken in duaal leren. De populairste opleiding in duaal leren blijft verzorgende/Zorgkundige duaal.
Op het einde van het schooljaar 2022-2023 waren er 44.545 erkenningen met status goedgekeurd en geldig bij 11.738 unieke ondernemingen en 14.058 unieke vestigingen. Van deze erkenningen waren er 23.368 voor een duale opleiding en 21.177 voor een opleiding uit Leren en Werken. Ten opzichte van het schooljaar 2021-2022 merken we een daling in het totaal aantal erkenningen en een daling in het aantal unieke ondernemingen en vestigingen.
De meeste erkenningen voor duale opleidingen in het secundair onderwijs zijn dit schooljaar opnieuw voor de opleidingen Winkelmedewerker duaal, Keukenmedewerker duaal en Kinderbegeleider duaal.
In schooljaar 2022-2023 werden binnen duaal leren in het secundair onderwijs 3.801 overeenkomsten gestart. Dat zijn er 1.170 meer dan in schooljaar 2021-2022.
Op 1 september 2022 startte duaal leren in het volwassenenonderwijs met zes opleidingen die in de Centra voor Volwassenenonderwijs aangeboden worden.
Ook de werking van de sectorale partnerschappen werd in het schooljaar 2022-2023 gecontinueerd. Er startte ook een 20ste sectorale partnerschap op, namelijk het sectoraal partnerschap Bedienden.
De partnerschappen mobiliseren nieuwe leerwerkplekken via promotionele activiteiten. Die acties zijn zowel op Leren en Werken als op duaal leren gericht. De acties die het meest opgezet werden zijn promotie voeren via website, informatieplatformen, sociale media, e-mail en bedrijfsbezoeken.
In het schooljaar 2022-2023 werden 12.412 erkenningsaanvragen ingediend, waarvan 10.812 gewone erkenningsaanvragen en 1.600 hernieuwingsaanvragen.
Elk partnerschap onderneemt verschillende acties om deze erkenningsaanvragen te behandelen. Afhankelijk van de grootte en de context van de sector kunnen dit bijvoorbeeld een administratief onderzoek, telefonische contacten of een plaatsbezoek zijn. Sectoren ondernemen ook bijkomende acties in functie van het behandelen van de erkenningsaanvragen.
De erkenning van een leerwerkplek is vijf jaar geldig. In deze periode volgen en begeleiden de sectorale partnerschappen de leerwerkplekken door telefonische en / of digitale contacten met fysieke bezoeken aan de onderneming. Achttien partnerschappen ondernamen begeleidingsacties naar een leerwerkplek naar aanleiding van meldingen van opleidingsinstellingen.
De sectorale partnerschappen volgen ook de mentoren op nadat de onderneming erkend werd. Ook in het schooljaar 2022-2023 zetten partnerschappen in op het informeren over en het stimuleren tot het volgen van de verplichte mentoropleiding.