Dit GAS-jaarverslag bevat informatie, cijfermateriaal en opmerkingen m.b.t. de afhandeling van de bestuurlijke verslagen die de sanctieambtenaren ontvingen in de periode van 1 januari 2020 tot en met 31
december 2020. Belangrijke opmerking is dat bij de opmaak ervan nog niet alle dossiers volledig afgerond zijn en er dus nog een aantal dossiers lopende zijn.
In eerste instantie werd GAS in Brugge veelal gebruikt tegen inbreuken op het reglement afval en openbare netheid (foutief aanbieden van afval, zwerfvuil, wildplassen, hondenpoep, enz.) en tegen het ongeoorloofd aanklampen van voorbijgangers aan horeca- en handelszaken. Nadien werden er ook administratieve sancties toegepast voor overtredingen op het reglement tot bepaling van de sluitingsuren van vestigingseenheden van kleinhandel op het grondgebied Brugge (voornamelijk dag- en nachtwinkels die zich niet aan de sluitingsuren houden) en trad op 1 januari 2018 de politieverordening op georganiseerde toeristische wandelingen in werking.
In de gemeenteraad van dinsdag 25 juni 2019 werd tenslotte de goedkeuring gegeven voor de uitbreiding
van het aantal lokale reglementen dat een beroep doet op de gemeentelijke administratieve sancties (zie hoofdstuk Toepassingskader). Het gaat om overtredingen van één of meerdere bepalingen uit een aantal
reglementen, zolang er geen hogere wetgeving is die een sanctie voorziet.
In 2020 werd het GAS-kaderreglement gewijzigd op 1 september 2020 (toevoeging artikel 1bis), waarbij
er voortaan ook administratieve sancties opgelegd kunnen worden bij het niet respecteren van een tijdelijk plaatsverbod dat opgelegd werd door de burgemeester.
Dat 2020 een bizar jaar was, is bijna een understatement. Sinds maart 2020 stond het land op zijn kop door de Corona-crisis en dit was op sommige vlakken ook in de GAS duidelijk voelbaar. In dit GAS-jaarverslag wordt daar ook verder op teruggekomen, hetzij eerder in een subjectieve context (ter verduidelijking van de objectieve cijfergegevens).
In vergelijking met vorig jaar is er een daling van 26% in het aantal bestuurlijke verslagen, namelijk van 443 dossiers in 2019 naar 327 dossiers in 2020. Het totaal aantal dossiers is echter niet spectaculair gedaald in vergelijking met andere jaren, maar de daling kan wellicht wel verklaard worden door de Corona-crisis die zorgde voor de sluiting van de horeca- en handelszaken en de algemene lockdown waarbij minder mensen op straat kwamen.
Opvallend in het GAS-jaarverslag 2020 is het feit dat er dit jaar slechts 48 wildplasdossiers werden opgemaakt, wat historisch laag is (ook een rechtstreeks gevolg van Covid19) en het stijgend aantal ontvangen verweren (in maar liefst 33% van de dossiers werd verweer ingediend). Verder zien we in 2020 bijna een verdubbeling van het aantal inbreuken op ‘geluidsoverlast (nachtlawaai)’ en een grote stijging in het aantal vaststellingen van ‘loslopende honden’.